Den digitale verden fylder i dag så meget, at det forandrer vuggestuer og børnehaver, siger forsker i IT og pædagogik.

Barndommen er under hæsblæsende omvæltning. Børn bruger iPads, før de kan tale, og den digitale verden fylder i dag så meget, at det ændrer vuggestuer og børnehaver. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge forsker i IT og pædagogik på professionshøjskolen UCC Steen Søndergaard er der tale om et »paradigmeskifte«.

»Vi voksne bliver begejstrede, når vi kan komme på nettet eller bruge en skærm med berøring, mens børn helt ned til vuggestuealderen bliver dybt forundrede og frustrerede, når de ikke kan. De her børn kan simpelthen ikke forstå en verden uden teknologi,« siger Steen Søndergaard til Jyllands-Posten.

Han mener, at det for eksempel er en misforståelse, når nogle forældre og daginstitutioner ser børnehaver og vuggestuer som en digital frizone, hvor man skal lære at blive fortrolig med livets primære forudsætninger. Børnene kender nemlig ikke til en virkelighed uden de nye teknologier.

Han påpeger, at det er svært at møde børnene, hvor de er, hvis man ikke forstår, at den digitale verden er en del af deres virkelighedsforståelse. Og når børnehaverne har en opgave med at socialisere børn, så indebærer det i dag evnen til at kunne begå sig digitalt, understreger han over for Jyllands-Posten:

»Det, som er konsekvensen, hvis personale og ledelse ikke forholder sig til det, er, at der opstår en social spredning, hvor børn fra nogle familier forbliver passive forbrugere af digitalt indhold, mens andre børn bliver aktivt producerende. Det resulterer i et digitalt og socialt skel.«