En uddannelse skal have en deklaration ligesom varer i supermarkedet. Der skal stå antal undervisningstimer, job og undervisernes CV, mener Dansk Industri. De studerende rynker på næsen af forslaget.

Ligesom E-numre, fedtindhold og sødestoffer står listet bag på saftevand i supermarkedet, skal undervisningstimer, jobmuligheder og CV på undervisere oplyses for hver kandidatuddannelse på universitet. Det mener Dansk Industri, DI.

- Her kan man som studerende se, hvad der bliver tilbudt på det kandidatstudie, man går og drømmer om. Hvor meget undervisning får jeg, hvem er det, der underviser mig, og hvad er beskæftigelsesudsigterne efterfølgende, siger forskningspolitisk chef i DI, Charlotte Rønhof.

Forslaget kommer efter, at landets universiteter tirsdag har lovet flere undervisningstimer til deres bachelorstuderende. De skal nemlig ikke glemme de studerende på kandidatuddannelserne, understreger DI.

– Det er på tide at give de studerende ordentlig information om uddannelserne, ellers famler de i blinde, når de skal vælge. Derfor skal de naturligvis have mulighed for at vælge de uddannelser med lavere kvalitet fra – og det har de ikke i dag, siger Charlotte Rønhof.

Ifølge Jyllands-Posten vil Aarhus, Syddansk og Københavns Universitet og Copenhagen Business School garantere bachelorstuderende mindst 12 timers undervisning hver uge, mens man på Roskilde Universitet vil sikre, at alle studerende får kurser og vejledning, der reelt svarer til et fuldtidssemester.

Men det hele skal ikke gå op i timetal, mener de studerende selv. Det er nemlig ikke nødvendigvis det samme som kvalitet, understreger formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Torben Holm.

- Timetallet skal ikke blive et konkurrenceparameter i kampen om det største antal studerende, for det er ikke sådan, at en uddannelse bare bliver bedre, jo flere timer man har, siger han.

Derfor er han heller ikke begejstret for DIs forslag om en varedeklaration, hvor timetallet optræder.

- Jeg er enig i Dansk Industris hensigter om at skabe gennemsigtighed og gode uddannelser, men varedeklarationen synes vi ikke er særligt spændende, siger Torben Holm.

Hvis man skal give de unge mulighed for at vælge rigtigt, så gælder det om at styrke vejledningsfunktionerne, mener han.

- Man skal ikke skabe markedsføringsmateriale til universiteterne, det har de nok af. Man skal hellere tildele midler til den opsøgende vejledning, så det i højere grad bliver muligt at fange folk der, hvor de er i tvivl - for eksempel i 3. g, siger Torben Holm.