Ved du noget om sagen, og har du foto eller video? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Københavns Kommunes kampagne mod social kontrol er slut. Flere af kampagnens plakater, der viste en kvinde med slør kysse en hvid mand, er blevet udsat for hærværk. Kedeligt og trist, mener politikere.

En række standere med plakater med budskabet »Kærlighed er en ret« har de seneste uger været udsat for massivt hærværk i København.

På plakaterne, der er en del af Københavns Kommunes indsats mod social kontrol i indvandrermiljøer, ses en kvinde i hijab kysse en mand.

Men flere steder på Østerbro og Nørrebro i København er kvinden med slør og kampagnens hovedbudskab budskab om kærlighed på tværs af etniske tilhørsforhold blevet malet over med sort maling.

Flere lokalpolitikere i København har de seneste dage delt billeder af hærværket på sociale medier.

Alex Vanopslagh er spidskandidat for Liberal Alliance ved det kommende kommunalvalg i København.

»Det er kedeligt med hærværk, og det viser, at der er behov for en indsats mod social kontrol i indvandrermiljøer. Konsekvensen af, at der er udøvet hærværk, er, at kampagnen får den modsatte effekt end intentionen. Nemlig, at islamiske mørkemænd kan sende et signal om, at vi holder øje med jer piger, og I skal ikke tro, at I kan rende og kysse med danske fyre,« siger Alex Vanopslagh.

Formoder du, at islamiske mørkemænd står bag hærværket?

»Det er meget nærliggende at antage, men jeg har selvfølgelig ikke set nogen tegne på plakaten, så jeg ved det ikke med sikkerhed«.

SE OGSÅ: Motorcyklist vinker kvindelig bilist ind til siden: Hun blev noget pinlig berørt, da hun opdagede, hvad der hang udenfor

Kampagnen »Kærlighed er en ret« er et nyt initiativ fra beskæftigelses- og integrationsborgmesteren i København.

Anna Mee Allerslev (R) var i sidste uge ude med hård kritik af hærværket i en video på Facebook.

»Det blev åbenbart for meget for nogle typer på Østerbro og Nørrebro, hvor der desværre er rigtig mange af vores plakater, der er blevet udsat for hærværk. Det er rigtig trist, at vi har den situation i København, men vi vidste det desværre godt. Vi havde dog ikke troet, at der var så mange af plakaterne, der ville blive ødelagt,« siger Anna Mee Allerslev i videoen.

»Det understreger på næsten ironisk vis, hvorfor kampagnen er så nødvendig,« siger Anna Mee Allerslev, da Berlingske kontakter hende tirsdag.



Borgmesteren blev i forbindelse med kampagnen præsenteret for to forskellige kampagnebilleder. Èt hvor parret kysser, og ét hvor det ikke gør.

Hun fortryder ikke, at valget faldt på kyssebilledet:

»Jeg er rigtig glad for, at vi endte med at vælge det pågældende billede. Det er et meget uskyldigt billede, og i forhold til hvad vi ellers ser i mediebilledet af kampagner for undertøj, film og modeller, så var det her så uskyldigt, som det overhovedet kunne være. Så da vi blev præsenteret for to forskellige kampagner med og uden kys og en bemærkning om, at der var nogle, der kunne blive stødt af kysset, så sagde jeg, at det netop var derfor, at det var vigtigt,« siger Anna Mee Allerslev.

Alex Vanopslags kritik af, at kampagnen har givet bagslag, er borgmesteren helt uenig i.

»Det synes jeg ikke. Tværtimod viser det, at kampagnen er rigtig vigtig, og at det arbejde, vi over en årrække har haft gang i i København, er nødvendigt og rigtigt. Nogle spørger indimellem, om vi overhovedet skal bruge penge på integration, og der må jeg bare sige, at det her viser behovet,« siger Anna Mee Allerslev.

Plakaterne er ikke længere at finde i byrummet, men det skyldes ikke hærværket, oplyser Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. I stedet er de pillet ned, fordi kampagnen er slut.

SE VIDEOEN: Blev spottet ved busstoppested: Nu er Amina den første danske model med tørkæde: