Storbanken smækker nu portene i og forsøger at lukke de dårlige kunder ude. Kunder og politikere er i det røde felt

Forsøget på at skille sig af med de dårlige kunder, sender nu Danmarks største bank ud i det andet voldsomme stormvejr på blot få måneder.

Først udløste ‘New Standards’-kampagnen stærkt negative reaktioner, fordi kunder mente, at kampagnen var hyklerisk og ikke harmonerede med virkeligheden. Nu raser kunder på gaden og på Facebook over bankens seneste gebyrtiltag, der bliver kaldt ‘en omvendt Robin Hood’, og som går ud på at lukke de dårlige kunder - dem banken tjener færrest penge på - ude fra det gode selskab.

Fra i morgen bliver kunderne delt op i A- og B-hold, hvor de rige på A-holdet belønnes for at være kunder i Danske Bank. Resten - taberne på B-holdet - skal betale et fast abonnement for at have konto i storbanken.

Det skaber voldsom debat på gaden og på Facebook, hvor danskere udtrykker deres foragt for Danske Banks seneste gebyr-tiltag.

Usympatisk og frastødende

- Helt utrolig usympatisk og frastødende tiltag. Har netop kontaktet jer og meddelt, at mit engagement i jeres bank ophører, skriver Ruben Ben-Yedidia på bankens Facebook-side. Det er ét blandt flere hundrede indlæg.

Også Socialdemokraterne er oppe i det røde felt.

- Danske Bank har tilsyneladende lagt en strategi om, at man kun vil være en bank for de rigeste, siger forbrugerordfører Mette Reissmann.

Den gyldne grænse hedder 750.000 kr. Har man engagementer i banken for mere end det, får man et gratis abonnement - og belønnes oven i købet med bedre renter. Har man mindre, koster det fra 1. september 2013 op mod 480 kr. om året.

- Tænk at helt almindelige hårdtarbejdende danskere, der hver måned betror deres surt tjente penge til banken, skal straffes på den måde, siger Mette Reissmann.

Hun påpeger, at banker har en tendens til at glemme, at de er servicevirksomheder.

- Hvis jeg pludselig skulle betale 25 kr. i entré, hver gang jeg gik ind til slagteren, så vil jeg finde et andet sted at købe mit oksekød.

Selv om danskerne generelt skifter ægtefælle oftere, end de skifter bank, spår privatøkonomisk ekspert Kim Valentin, direktør i Finanshuset i Fredensborg, at kunderne vil flygte i hobetal.

- Så vidt jeg er orienteret, vurderer Danske Bank, at det kommer til at koste omkring fem pct. af kunderne. Men jeg tror, det bliver mange flere, siger han.

Op mod 900.000 af Danske Banks to mio. kunder skal fremover betale abonnement for at have en ganske simpel konto.

Folk taler sammen

- Danske Bank vil finde ud af, at folk taler sammen. De dårlige kunder kan jo sagtens være i familie med de gode kunder, og så smitter den her bevægelse, siger Kim Valentin.

Professor i ledelse Flemming Poulfelt fra CBS tror ikke, at tabet bliver så stort og han mener, at andre banker vil gå i Danske Banks fodspor.

- Timingen er ikke den allerbedste, fordi banken i forvejen har fået nogle skrammer. Men mit bedste bud er, at de andre banker i løbet af det næste års tid eller to vil komme til at gøre noget tilsvarende.

I går afviste Nordea og Jyske Bank over for finanswatch.dk, at man skulle være på vej med et lignende tiltag.

Fakta:

1. Basis - kunder med engagementer op til 60.000 kr. Pålægges gebyr.

2. Ekstra - kunder med engagementer fra 60.000 kr. til 750.000 kr. Pålægges gebyr.

3. Eksklusiv - kunder med engagementer fra 750.000 kr. til to mio. kr.

4. Eksklusiv - kunder med engagementer fra to mio. kr. og indtil de bliver private banking-kunder.

5. Private banking - kunder der i forvejen betaler for en særlig eksklusiv ydelse.

6. Studerende og unge mellem 18 og 27 år slipper for det nye gebyr.

Overvejer du at skifte fra Danske Bank?

Deltag i debatten under artiklen