Uartigt. Uanstændigt. Hundeæde. Sådan lyder kritikken af et nytårsmåltid leveret af selskabet Det Danske Madhus, som leverer mad til danske ældre. Men selvom kritikken har haglet ned siden nytårsdag, vil direktøren gerne slå et slag for maden.

Der er nemlig ikke noget galt med nytårsretten. Det fortæller firmaets administrerende direktør Henrik Solkær, da BT konfronterer ham med kritikken mandag morgen. Han mener ikke, der er en finger at sætte på selve maden, men tror i højere grad, at kritikken handler om anretningen.

»Vi gør meget for præsentationen. Vi benytter for eksempel sorte bakker for at fremhæve madens farver.  Og vi skifter etiketter efter årstiden. Vi lytter som udgangspunkt altid til konstruktiv feedback, men vi vil også gerne slå et slag for, hvordan man anretter maden. Mad i en bakke vil altid se mere kedeligt ud i forhold til en tallerkenanretning. Så vi vil gerne inspirere til, hvordan det kan se ud på en tallerken,« forklarer han til BT.

Epicentret i debatten er en bakke med en kålpølse, et par almindelige hvide og brunede kartofler, en skive hamburgerryg og en omgang stuvet grønlangkål. Det var, hvad Jette Schnack Pedersens 92-årige mor fik serveret nytårsaften.

Hun får mad fra Det Danske Madhus, som leverer retter til ældre borgere i 84 danske kommuner. Men Jette Schnack Pedersen blev ikke videre imponeret over menuen, da hun besøgte sin mor nytårsaften.

De to spiser sammen hver dag, og det er ikke første gang, at Jette studser over maden. Hun tog derfor et billede af retten og lagde på Facebook, og pludselig var der tusinder, der reagerede på hendes opslag.

»Jeg ser jo madbakkerne hver dag, og det er altså ikke noget, der vækker ens appetit. Jeg valgte at dele mit foto af maden, da jeg blev vred over, at man ikke engang på nytårsaften kan gøre måltidet bare en lille smule mere festligt,« skriver hun i en mail til BT.

Flere har reageret på opslaget, og meningerne er delte om bakken med nytårsmad.

'Ej hvor ser det klamt ud ..tænk man kan byde andre mennesker det,' skriver en.

'Fatter folk ikke at maden på billedet IKKE er anrettet? det er som at slå vand på en gås, folk fatter ikke en skid af hvad der bliver skrevet, de VIL bare brokke sig!' skriver en bruger.

Men det møder modstand hos en anden.

'Undskyld men hvordan vil du anrette det med den rynken pølse og halve stk kød og de ikke så meget far et brunkartofler?' lyder modsvaret. Mens nogle er forargede over rettens umiddelbare udseende og anretning, så er der også flere som påpeger, at retten er selvvalgt og i øvrigt bare ser sådan ud, eller at modtageren også har et ansvar for at opvarme retten korrekt.

Ifølge Henrik Solkær har man hos firmaet hele dagen i går fulgt nøje med i debatten. Han mener også, at man bør se detaljerne, og at der er et par pointer, som bør fremhæves.

»For det første er det en klassisk egnsret med stuvet grønlangkål, hamburgerryg, kålpølse og normale samt brunede kartofler. Hvis man sammenligner det med en stor femrettersmiddag, så er det selvfølgelig klart, at nogen bliver provokerede. For det andet tror vi, at det handler om anretningen. Mad i bakker præsenterer sig bare ikke ligeså pænt som mad på tallerkener. Endeligt skal man være opmærksom på, at dette er kost til en småtspisende. Derfor er der mindre mad i denne anretning for ikke at ødelægge appetitten,« forklarer Henrik Solkær.

Henrik Solkær tror blandt andet, at størrelsen på retten er en af de ting, der provokerer folk. Men han opfordrer til at mærke detaljen om, at netop denne ret er anrettet til en småtspisende person, hvilket der også står på etiketten.
Henrik Solkær tror blandt andet, at størrelsen på retten er en af de ting, der provokerer folk. Men han opfordrer til at mærke detaljen om, at netop denne ret er anrettet til en småtspisende person, hvilket der også står på etiketten.
Vis mere

Han understreger dog, at retten er mere energitæt for at sikre, at den ernærer tilstrækkeligt, når nu den er mindre. Derudover forklarer han, at firmaet på ingen måde har påtvunget nogen borgere denne ret.

»Vi har cirka 15 diætvarianter af hver eneste af de 14 hovedretter og 14 desserter og forretter, man kan vælge mellem hver eneste dag. Også Nytårsaften. Så man kunne eksempelvis også have valgt kogt torsk med sennepssauce og revet peberrod eller kalvesteg med skysauce og glaserede løg,« forklarer han.

Retten er altså en, man får, hvis ikke man aktivt ønsker noget andet fra menukortet. Og her har firmaet valgt at lytte til kritikken.

»Fremadrettet vil vi nok gøre sådan, at man selv skal tilvælge præcis denne nytårsmenu. Nuancen i den ændring bliver så, at nogle vil ærgre sig, fordi de faktisk synes, det er meget rart ikke selv at skulle vælge,« siger Henrik Solkær.

Men netop anretningen går igen i kommentarsporet, hvor flere betegner retten som noget, de ikke engang ville servere for en hund. Men det kan Henrik Solkær ikke genkende. Han er stolt af den mad, som firmaet leverer.

»Vi spiser selv alt vores mad i vores madhuse. Jeg smager selv 5-6 af vores retter hver eneste dag, og det gør mine medarbejdere også. Vi er stolte af vores mad. Og jeg synes faktisk, grønlangkålen er flot i farven, vi har specifikt gjort den mindre grov til vores kunder på Sjælland, så retten er tilpasset traditionerne i de danske egne og kålpølsen er specialfremstillet i Sønderjylland. Så det er ikke, fordi vi sparer på noget,« forklarer Henrik Solkær til BT.

Generelt er de fleste der benytter sig af firmaets service da også glade og tilfredse ifølge Henrik Solkær.

»Det ser ud som om, der er en kløft mellem, hvad folk mener, og hvad vi oplever. Vi spørger jævnligt brugerne om deres oplevelser med vores mad, og der har vi 80-90 procent, der svarer, at de enten er tilfredse eller meget tilfredse,« siger han.

Men det tror Jette Schnack Pedersen handler om brok-kulturen hos den ældre generation.

»Nu er min mor i den heldige situation, at hun har mig, men der sidder garanteret mange andre enlige, som ikke har en omsorgsfuld datter til at råbe op, når tingene bliver for respektløse. De ældre af den årgang er jo vant til at være ydmyge og taknemmelige for lidt,« skriver hun i en mail til BT.

Hos Det Danske Madhus vil man gerne række en hånd ud til de pårørende, der skulle have en lignende oplevelse eller bekymring angående maden. Henrik Solkær forklarer, at man kan henvende sig til firmaets kundeservice for yderligere kommentarer i sagen. Derudover vil han gerne vise kommende brugere samt pårørende til brugere, at maden ifølge ham er i orden.

»Vi tilbyder nye kunder, at de først kan prøve maden gratis, og vi vil også udvide dette til, at pårørende kan få lov at prøve maden gratis, når en forældre skal starte på madservice,« siger han.