Det kan altid betale sig at klage, hvis man har grund til at tro, at p-bøden i forruden er givet på et forkert grundlag. Det mener FDM. Læs med og se hvordan du klager over en parkeringsbøde. Du får desuden 7 gode råd til, hvordan du undgår p-bøder.

Det er ikke altid nemt at slippe af med en p-bøde, som er givet af dårlige grund. Alligevel findes der stadig flere eksempler på borgere, som har slået koldt vand i blodet, klaget over deres bøder - og fået medhold.

Opret abonnement på PLUS og læs hele historien om, hvordan du klager over en parkeringsbøde. Du får desuden 7 gode råd til at undgå p-bøder.

Derudover får du adgang til reportager, store interviews, guider om økonomi, sundhed, træning og meget andet. 1. månd er gratis.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Det er ikke altid nemt at slippe af med en p-bøde, som er givet af dårlige grunde. Alligevel findes der stadig flere eksempler på borgere, som har slået koldt vand i blodet, klaget over deres bøder - og fået medhold.

»Men det kræver, at du er sej nok til at stå imod trusler om inkassofirmaer, rykkergebyrer og retssager. Det er desværre de metoder, mange parkeringsfirmaer benytter sig af, hvis bilisten nægter at betale p-bøden,« siger Per Alkestrup, juridisk afdelingschef hos FDM og påpeger, at det altid er en god idé at tage billeder som dokumentation på en urimelig behandling på parkeringspladsen.

Kæmper man for sin ret, kan man i sidste ende vinde en stor sejr. Det skete i slutningen af 2014, hvor Center for Parkering i Københavns Kommune måtte annullere 203 parkeringsbøder, da en billist fik medhold i, at et skævt parkeringsskilt på Bispebjerg Hospital utydeliggjorde oplysninger om parkering i området.

Bøder til julehandlende

I begyndelsen af det nye år fik endnu en bilist en uberettiget bøde på Østerbro, som først blev annulleret, da han gik til de lokale medier. Her havde en afdeling af Teknik- og Miljøforvaltningen nedlagt en handicapparkeringsplads uden at fortælle det videre til de resterende afdelinger. Det resulterede i en p-bøde, som dog i sidste øjeblik blev annulleret. Også i Hørsholm fik flere bilister medhold, da det private parkeringsfirma Europark valgte at give bøder på stribe til de julehandlende i byens indkøbscenter Midtpunkt. Det fik centeret til at give parkeringsfirmaet sparket, og på pladsen kan man nu parkere frit.

»Man skal huske på, at det er op til parkeringsfirmaerne at bevise, at man har parkeret ulovligt. Derfor går det for eksempel ikke, hvis de fremlægger dårlig billededokumentation, hvor man knap nok kan se p-skiven i vinduet,« siger Per Alkestrup, som dog savner et klagenævn på parkeringsområdet, som bilisterne kan gå til.

»Det er de færreste, som ønsker at bruge en masse tid og penge på at hyre en advokat og gå i retten for en p-bøde. Det ved parkeringsfirmaerne godt. Derfor opfordrer vi i FDM til et klagenævn i samme stil som Forbrugerklagenævnet, hvor bilisterne kan komme ind med de uberettigede parkeringsafgifter.«

I 2014 blev der alene i hovedstaden udskrevet mere end 300.000 parkeringsbøder, mens der i Aarhus-området blev udstedt omkring 36.000 bøder.


Forbrugerrådet: Virksomheder betaler sjældent kundernes p-bøder

BT kan i dag fortælle, at Føtex i Hvidovre uden for København har annulleret en kundes parkeringsafgift fra Europark, selv om den var helt berettiget. Kunden skriver i en besked til Føtex på Facebook, at han havde sat parkeringsskiven forkert, og derfor var bøden korrekt givet ud.

Selv om p-afgiften var helt korrekt givet, har Føtex alligevel valgt - i fuld offentlighed - at annullere bøden.

Seniorrådgiver hos Forbrugerrådet Asta Ostrowski ser det positive i, at Føtex annullerer en parkeringsafgift, som ellers rent juridisk er helt legal. Oftest oplever hun nemlig det modsatte.

»Vores oplevelse er, at virksomheder og myndigheder normalt er meget tilbageholdende med at annullerer parkeringsafgifter. Jeg synes, det er meget positivt, at Føtex i den her situation laver en konkret vurdering af rimeligheden i at give en af butikkens kunder en parkeringsafgift,« siger hun.

Det siger Føtex' kunder

Syv gode råd: Sådan undgår du p-bøder