ARKIVFOTO 2008 af postkasser-- Ofte er Post Danmarks velkendte røde postkasse halv- eller helt tom, når de sjællandske postbude kommer forbi ved tømningstid. Se RB 13.03.2012 09:12. (Foto: Brian Bergmann/Scanpix 2012)
ARKIVFOTO 2008 af postkasser-- Ofte er Post Danmarks velkendte røde postkasse halv- eller helt tom, når de sjællandske postbude kommer forbi ved tømningstid. Se RB 13.03.2012 09:12. (Foto: Brian Bergmann/Scanpix 2012) Foto: Brian Bergmann

Vi vil helst have den vigtige information i postkassen, men det ændrer sig radikalt de kommende år, mener fremtidsforsker.

Et gammeldags brev ind ad brevsprækken er bedre end SMS, email og e-Boks, når det gælder om at få information fra myndigheder og virksomheder.

En undersøgelse, som analyseinstituttet Megafon har foretaget for Post Danmark, viser, at halvdelen af danskerne helst vil have information fra myndigheder og virksomheder i brevkassen, mens 26 procent foretrækker email og 13 procent e-Boks.

- Tempoet er den digitale kommunikations styrke. En SMS fungerer fint som en reminder om en lægetid, men det fysiske brev vinder derimod på troværdighed, seriøsitet og vigtighed - og det virker derfor godt ved første indkaldelse til hospitalet, siger Lars Kaspersen, der er kommunikationschef i Post Danmark.

Seks ud af ti adspurgte mener, at et brev får dem til at læse informationen grundigt - 14 procent mener det samme om en email. Blandt de 18 til 29-årige mener syv ud af ti, at brevet bedst signalerer, at informationen er vigtig.

- Danskerne er blandt de mest digitale i verden og har i høj grad taget netbank til sig. Alligevel vil de helst have regninger i brevkassen, og med et fysisk brev er der også størst chance for, at regningen bliver betalt. Et brev bliver nemlig set, læst og giver overblik, siger Lars Kaspersen.

Anne-Marie Dahl, der er fremtidsforsker og livsstilsekspert, undrer sig over, at så mange unge foretrækker brevet.

- I forhold til de unge skulle man tro, at de er digitalt indfødte og vant til at suse rundt i forskellige digitale universer, men en forklaring kan være, at de er vant til, at der kommer et brev, som de får mor og far til at hjælpe med. I det øjeblik informationen kommer på nettet, bliver det meget direkte - det er noget, den unge selv skal gå ind og tage sig af, siger hun.

Selv om brevet er det foretrukne for mange, forudser Anne-Marie Dahl, at det ser helt anderledes ud om 10 år.

- Så har billedet ændret sig radikalt. Jeg tror, at vi har taget et stort skridt i retning af, at vi i langt højere grad bruger det digitale. Jeg tror, at det offentlige vil gøre alt for at presse os i den retning, så vi bliver simpelthen nødt til at vænne os til det, siger Anne-Marie Dahl.

SMS

Hitter på Facebook

Mere fra Få første måned for 9 kr.