Tilliden til den offentlige IT-sikkerhed er bund, viser en ny undersøgelse. Der er behov for større gennemsigtighed, mener interesseorganisationen Dansk IT.

Mere end hver fjerde dansker har ikke tillid til IT-sikkerheden i det offentlige.

Det viser en ny undersøgelse, som A&B Analyse har gennemført for Dansk IT, som er en forening for IT-professionelle.

Undersøgelsen viser, at næsten halvdelen af de adspurgte ikke tror på, at det offentlige er i stand til at forhindre, at ansatte snager i borgernes persondata, mens 28 procent slet ikke eller kun i mindre grad har tillid til den generelle IT-sikkerhed i det offentlige.

»Der er ingen tvivl om, at det seneste års tids datalækager har været med til at underminere tilliden. Det er ligegyldigt, om disse læk sker i det offentlige eller private, for det skaber usikkerhed om, hvorvidt nogle uberettigede kommer til at se vores private data. Alle lækager skaber utryghed hos borgerne,« siger formanden for Dansk ITs udvalg for IT i den offentlige sektor, Ejvind Jørgensen.

Selv om 68 procent af danskerne generelt har tillid til IT-sikkerheden, så er undersøgelsen bekymrende, og der er behov for, at det offentlige tager initiativ til at ændre tendensen, mener han.

»Danskerne er et af de folkefærd i verden med størst tillid til det offentlige. Det er et enormt stort aktiv, for mange ting lader sig nemmere gøre i et samfund, hvor der er tillid. Derfor skal man udvise rettidig omhu, for vi er i høj grad på vej ind i et digitalt samfund, og her er tilliden til håndtering af data helt afgørende,« siger Ejvind Jørgensen.

I kommunerne ærgrer man sig over undersøgelsens resultat, men formanden for Foreningen af Kommunale IT-chefer, Henrik Brix, er ikke decideret overrasket over danskernes manglende tillid.

Han erkender, at det offentlige kan gøre mere for at skabe tryghed, og de første skridt er allerede taget.

»Det handler i høj grad om, at vi ikke har været transparente nok, for IT-sikkerheden er virkelig høj. I kommunerne er der både adgangskontrol og logning af de ting, som kommunale medarbejdere foretager sig. Det er helt som loven foreskriver, og borgerne kan være helt trygge ved, at der ikke er nogen, der snager i deres data, eller at de på anden måde misbruges,« siger Henrik Brix.

»Kommunerne er i gang med at lave en ny digital strategi, og her er mere gennemsigtighed tænkt ind. Vi vil i langt højere grad gøre opmærksom på, hvilke data vi har registreret, og hvilke afdelinger, der bruger disse data til hvad. Det bliver ikke implementeret natten over, men det er et helt tydeligt ønske om mere gennemsigtighed,« siger han.

Hvis man ser nærmere på analysen fra Dansk IT, så ser det ud til, at øget gennemsigtighed er den rigtige løsning.

23 procent af danskerne vil føle sig meget mere trygge, hvis de kan følge med i, hvad der sker med deres data, og 66 procent vil i høj eller i nogen grad regelmæssigt tjekke, hvad der sker med deres data, hvis det kan gøres via en selvbetjeningsløsning på nettet.

»Det handler langt fra om at bygge endnu højere mure om vores data og IT-systemer. Borgerne skal have ret til at se, hvem der har kigget i data om dem. På den måde kontrollerer borgeren staten og ikke omvendt. Mere gennemskuelighed og gennemsigtighed er nøglen,« siger Ejvind Jørgensen.