Lyt til artiklen

Først var det Nordea og JustEat. Nu følger adskillige store danske virksomheder trop og dropper deres annoncer på det indvandrerkritiske og kontroversielle netmedie Den Korte Avis.

Det sker efter at adskillige danskere har slået fælles front mod Den Korte Avis på de sociale medier, fordi mediet efter deres mening er decideret racistisk. På Facebook koordinerer de mange brugere, hvem der kontakter de forskellige annoncører, de støder på på denkorteavis.dk med henblik på at få firmaerne til at stoppe med at annoncere på mediet - og de har stor succes med det.

Store virksomheder eller organisationer som Ikea, McDonalds, CallMe, YouSee, Telia, Elgiganten, Tui, Pandora, Læger uden Grænser, Ikano Bank, Sportsmaster og Scanlines har efter henvendelser fra danskere på Facebook valgt at stoppe deres annoncering hos Den Korte Avis med øjeblikkelig virkning.

Her et eksempel på en henvendelse til et af de firmaer, hvis annoncer danskere har set poppe op på denkorteavis.dk.

Også på Twitter engagerer folk sig i kampen mod Den Korte Avis. Under hashtagget #StopFundingHateDK deles de sidste nyheder om, hvilke virksomheder som stopper med at annoncere på Den Korte Avis vidt og bredt. Blandt andre er den kendte samfundsdebattør, forfatter og udviklingsredaktør hos Nordisk Film, Adbel Aziz Mahmoud særdeles aktiv.

Mine penge skal ikke gå til Den Korte Avis

Det hele startede med, at Tommy Kirkegaard, mens han surfede på nettet i onsdags, stødte på en blog fra Irina Bjørnø, hvor hun uden nogen form for dokumentation konkluderer, at en afrikansk udseende mand, hun så tale i telefon på gaden, fortæller om, hvor godtroende vi danskere er over for flygtninge og indvandrere.

'Måske pralede han af, at danske piger på gaderne er frække og tit udfordrende klædt? Måske diskuterede han, hvad der var sket hjemme i Afrika, i den tid han havde været væk? Jeg ved ikke! Men i ham så jeg en stærk mand i sin bedste alder, som lige nu ikke arbejdede for det land, som gav ham husly og gjorde ham mæt hver dag. Sikke et ressourcespild!,' skriver Irina Bjørnø blandt andet i bloggen - til trods for at hun ikke forstod det sprog, manden talte.

Tommy Kirkegaard klikkede på linket og kom ind på Den Korte Avis, hvor han blev både stødt og overrasket over bloggens indhold. Men ligeså overraskende var det for ham, at han stødte på en videoannonce for Nordea - den bank han selv er kunde i - på Den Korte Avis. Derfor tog han kontakt til storbanken på Facebook og gjorde dem opmærksom på, at de med annoncen er med til at støtte mediet.

»Jeg tænkte, at jeg som kunde har ret til at undersøge, om nogle af de penge, jeg lægger i banken bliver brugt til at støtte Den Korte Avis. Det er de selvfølgelig i deres gode ret til at gøre, men så er jeg også i min gode ret til at finde et andet sted at være kunde,« siger Tommy Kirkegaard til BT.

Men det skridt viste det sig hurtigt, at han ikke behøvede tage. Nordea reagerede hurtigt på Tommy Kirkegaards forespørgsel, og torsdag formiddag kunne banken oplyse, at den stopper al annoncering på denkorteavis.dk. Det er første gang nogensinde, Nordea træffer en sådan beslutning.

»Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne,« siger Nordeas marketingschef Kim Grue til Jyllands-Posten og tilføjer, at det blandt andet skyldes Den Korte Avis' store, negative fokus på indvandring og islam.

Har det skidt med annonceringen

BT har været i kontakt med takeaway-virksomheden JustEat, som også er blandt de firmaer der, efter at være blevet kontaktet af danskere via Facebook, har valgt at stoppe som annoncører på Den Korte Avis. Marketingsdirektør Peter Tranberg fortæller, at JustEat aldrig aktivt har valgt at annoncere hos mediet, men at annoncerne er endt på mediet, fordi JustEat har betalt et mediebureau for at købe annoncepladser rundt om på nettet, som brugerne ser afhængig af de sider, de har besøgt før.

»Vi har efterfølgende bedt mediebureauet om, at vi ikke vil være at finde på politiske sider som Den Korte Avis,« siger Peter Tranberg til BT.

Hvordan har du det med, at jeres annoncer indtil nu er poppet op på Den Korte Avis?

»Det har jeg det ikke godt med. Vi ønsker at kontrollere, hvor vi annoncerer og især, hvad vi bliver associeret med. Vi er et mainstreamprodukt for alle danskere og vil ikke blande os i politik.«

Brugerhenvendelsen har ifølge Peter Tranberg været lidt af en øjenåbner for JustEat, som fremover vil være langt mere opmærksomme på, hvor deres netannoncer ender med at florere.

Flere andre virksomheder forklarer direkte, at Den Korte Avis' redaktionelle linje er årsagen til, at de nu trækker stikket. Herunder sportskæden Sportsmaster.

»Deres budskaber er ikke foreneligt med det, vi står for. Vi arbejder med sport, der skal være for alle og forene folk. Den linje, som Den Korte Avis står for, er ikke i overensstemmelse med det,« siger direktør i Sportmaster, Jens Høgsted, til fagbladet Journalisten.

Overrasket over reaktionen

Det kommer bag på Tommy Kirkegaard, at hans forespørgsel til Nordea var med til at starte en sand lavine mod Den Korte Avis.

»Jeg er overvældet over, at det har grebet sådan om sig, men det glæder mig,« siger Tommy Kirkegaard om den folkestorm, der har rejst sig mod Den Korte Avis, siden det kom frem, at Nordea trak sig som annoncør.

Den Korte Avis blev startet af Ralf Pittelkow og Karen Jespersen i 2012, og har siden været i vælten flere gange for mediets meget indvandrerkritiske profil. Det har også skabt røre i branchen, at Den Korte Avis modtager mediestøtte og ikke er tilmeldt Pressenævnet, hvormed de ikke er forpligtede til at at overholde de presseetiske regler.

Den blog fra Irina Bjørnø, som Tommy Kirkegaard klikkede ind på, er siden blevet genstand for en massiv debat på de sociale medier. Bloggen er nu blevet fjernet fra denkorteavis.dk, men kan læses i sin helhed her.