Danske Lego giver konkurrenterne tørt på og er nu verdens mest populære legetøj. Det skyldes i høj grad koncernchef Jørgen Vig Knudstorp

Barbie må nu bøje sig i støvet for legetøjets nye konge: Lego-manden. Med en rekord-omsætning på 11,5 milliarder kroner i de første seks måneder af 2014 er danske Lego nu verdens største legetøjsproducent.

Overskuddet er svulmende 2,7 milliarder kroner. Det er det foreløbige højdepunkt i den bemærkelsesværdige rejse, Lego har været ude på de seneste ti år.

For da Jørgen Vig Knudstorp i 2004 satte sig i Legos chefstol, så virkeligheden helt anderledes dyster ud.

- Lego var ved at gå ned, simpelthen, siger Niels Lunde til BT.

Han er chefredaktør på Børsen og forfatter til bogen ’Miraklet i Lego’. Og han er slet ikke i tvivl om, hvem der er manden bag den stolte familievirksomheds vej fra truende fallitbo til strålende succeshistorie på bare ti år.

- Jørgen Vig Knudstorp har en stor del af æren. Jeg vil påstå, at det er Jørgens intellekt, der har skabt fundamentet for den succes, Lego er i dag, siger han og sætter så trumf på:.

- Man kan godt kalde ham en mirakelmager.

På et legetøjsmarked i rivende udvikling havde Lego tabt pusten – og identiteten – før Jørgen Vig overtog styringen.

Havde mistet troen

- De havde fuldstændig mistet troen på, at legoklodsen kunne klare sig i konkurrencen med computerspillene og tvivlede på, at børn rundt om i verden ville blive ved med at lege med en triviel klods, når de i stedet kunne underholde sig med computerspil og dvd-film, siger Niels Lunde.

Det fik Lego til at satse på alt fra tøj til bøger og ure. Med gigantiske underskud til følge. Det lavede den dengang blot 35-årige chef om på med det samme.

- Da Jørgen Vig kom til, forstod han straks, at hele ideen med Lego er at stimulere børns leg og læring. Han forstod, at legoklodsen er genial. Selvom den ser triviel ud, giver den børn en byggeoplevelse, når de sidder og leger med den. Så han droppede alt det andet og satsede igen hele butikken på legoklodserne. Det viste sig, at han ramte plet, forklarer Niels Lunde.

I dag er Legos strategi stadig den samme.

- Vores designere bruger en masse tid på knæene, mens de leger med børn og bliver klogere på, hvad det er, de vil have, siger Legos finansdirektør John Goodwin til BT.

Han har været en del af Lego i to år og kalder Jørgen Vig Knudstorp ’den mest lyttende chef, jeg nogensinde har haft’.

- Han er virkelig en inspirerende leder, som personificerer de værdier, Lego står for. Han er passioneret, hvad angår vores produkt og de mennesker, som arbejder under ham i firmaet. Samtidig er han en meget kreativ person. Han går meget op i, at det skal være sjovt at arbejde for Lego – præcis som det er at lege med Lego, siger John Goodwin.

Løber hovedet mod muren

Netop nu kæmper 45-årige Jørgen Vig Knudstorp for at bygge videre på Legos succes i Kina, hvor Lego-manden hidtil ikke har kunnet møve sig ind for alvor.

- Han laver meget pionerarbejde i forsøget på at få os etableret bedre i Kina. Han tager hjem til kinesiske børn for at forstå deres behov. Han stræber efter, at deres stemmer også bliver hørt, når vi skal planlægge nye produkter. Han er rejst derover adskillige gange, siger John Goodwin.

Niels Lunde mener, at netop evnen til både at være forretningsmanden med sans for drift og regnskaber og evnen til at tænke kreativt er Jørgen Vigs helt store styrke.

- Der er meget få ledere, som formår at gøre begge dele på samme tid. Jeg kender faktisk kun ham. Han er fantastisk god til at se sammenhænge, tænke ud af boksen og tænke langsigtet, siger Børsen-redaktøren.

Under Jørgen Vigs ledelse har Lego dannet skole for andre virksomheder, mener han.

Mønstereksempel

- Lego er et mønstereksempel på, at man som virksomhed skal forstå sin kerneforretning, før man kan lægge sin strategi, siger Niels Lunde.

45-årige Jørgen Vig Knudstorp bor med sin kone og parrets fire børn i Fredericia. Han er ikke en frembrusende type, men på sin egen stille facon har mirakelmageren klædt Barbie af og gjort Lego-manden til verdens mest populære legetøj, efter at virksomheden havde været helt nede at skrabe bunden. Et vaskeægte dansk eventyr, som var det skrevet af H. C. Andersen.