Den danske tøjgigant Bestseller leverede for nylig en rekordomsætning, da virksomheden solgte for svimlende en millard kroner på bare et enkelt døgn.

Det skriver Børsen.

I forbindelse med den kinesiske, kommercielle mærkedag 'Singles Day' den 11. november klikkede godt to millioner kinesere nemlig forbi Bestsellers kinesiske afdeling. Det betød et salg på mere end tre millioner varer og en fornem førsteplads som det mest sælgende modefirma på Alibaba, der er Kinas førende side for nethandel.

»At kunne sælge for over 1 mia. kr. på 24 timer på Singles' Day mener vi er en enestående præstation og en milepæl for vores firma og ikke mindst alle vores teams, der har knoklet hårdt for at opnå det her resultat. Måske kan det også give inspiration til andre danske virksomheder i forbrugssektoren,« siger partner og medstifter af Bestseller China, Dan Friis, til Børsen.

Singles Day finder sted den 11. november og er, på linje med den amerikanske Black Friday, en kommerciel mærkedag, hvor du kan spare store beløb på en lang række varer. Fænomenet startede som en modpol til det populære Valentines Day, men i 2009 greb den kinesiske nethandelsside Alibaba dagen, og siden er tilbuddene gået fra at være rettet mod enlige til nu at omfatte alverdens ting. Præcis, som vi kender det fra Black Friday.

Bestseller står bag tøjmærkerne Vero Moda, Only, Selected og Jack&Jones, og sidste år solgte Vero moda alene for 142 millioner kroner på Singles Day. I år var det beløb stedet til 288 millioner kroner, forklarer Dan Friis til Børsen.

Den danske tøjgigant Bestseller udvidede med Bestseller China i 2009, og udover en massiv onlinehandel har Bestseller også 7800 butikker fordelt på i alt 400 kinesiske byer.