Massevis af kunder hos teleselskabet Oister klager i disse dage over, at teleselskabet har ændret et abonnement, så kunderne nu oplever en prisstigning. Det er sket til trods for, at selskabet i reklamer lovede, at prisen ville forblive den samme for altid.

På både teleselskabets Facebook-side og på Trustpilot vælter det ind med utilfredse kommentarer, men også forbrugernes klagenævn, Forbrugerombudsmanden, oplever en noget usædvanlig klageaktivitet.

»Vi har fået omkring 14 klager på en uges tid til halvanden, som vi nu skal se på. Det gennemgående er, at forbrugerne klager over formuleringen ’for altid’ og 'vildledende markedsføring',« forklarer chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden Susanne Maria Bager.

Selv om 14 klager måske ikke lyder af meget, fortæller chefkonsulenten, at det langtfra er hverdagskost, at så mange mennesker indgiver klager hos Forbrugerombudsmanden om den samme sag.

»Det er noget, vi lægger mærke til, når der inden for relativt kort tid kommer 14 sager vedrørende den samme virksomhed og den samme markedsføring. Når jeg ser, hvad der kommer på en uge normalt, så er det her mere end gennemsnittet.«

Teleselskabet Oister bebudede for nylig, at man ændrer en lang række kunders abonnementer, til trods for at Oister selv tidligere i slogans har bebudet, at selvsamme abonnement havde samme pris 'for altid'.

Ændringen medfører, at Oister fjerner et administrationsgebyr på syv kroner, men til gengæld stiger abonnementsprisen med 10 kroner, hvilket giver en samlet prisstigning på tre kroner.

På Facebook har teleselskabet selv forklaret, at prisstigningen skyldes ændrede regler for brug af data i udlandet - såkaldt roaming. Fra 15. juni har man frit kunnet bruge sin mobil i udlandet akkurat som hjemme i Danmark.

Til BT har direktør i Oister også tidligere forklaret, at abonnementsændringen var nødvendig for at følge med de ændrede markedsvilkår.

'Vi kan sagtens forstå vores kunders skuffelse og erkender, at vi har lovet for meget, idet vi ikke forudså, at markedsvilkårene ville ændre sig. Det tager vi naturligvis til efterretning i vores fremtidige kommunikation. Men ændrede markedsvilkår gør, at vi ikke længere kan levere det produkt, som vi oprindeligt har lovet. Vi har en ambition om, at vi vil være bedst til prisen, og for at vi kan være det, så er vi nødt til at være meget lean og have en ’one size fits all’-tilgang. Det er en del af præmissen for at være kunde i et lavprisselskab. Og det betyder også, at kunderne fortsat kan regne med, at deres abonnementer er bedst til prisen,' skriver Jesper Bennike til BT.

Ifølge Forbrugerrådet er den begrundelse dog ikke nok til at ændre abonnementsprisen, når man har lovet kunden, at den er 'for altid'.

»Det er vores overbevisning, at de ikke må ændre det. Når du sælger et abonnement og siger, at det er for altid, så gælder det for altid. Den dag, selskabet går konkurs, kan det nedlægge det, men det er ikke tilfældet her. Hvis man nedlagde alle abonnementer, kunne det også være, det var i orden, men det er heller ikke tilfældet,« siger politisk rådgiver i Forbrugerrådet Ilyas Dogru og tilføjer:

»Det er markedsføringsloven, de bryder.«

Ilyas Dogru har ikke tidligere oplevet sager som den, Oister nu står i midten af. Sidst, noget lignende var under opsejling, blev det nemlig hurtigt ændret igen.

CBB overtog Bibobs kunder, som var blevet lovet lignende 'for altid'-abonnementer, men hos CBB fik de pludselig varsling om prisstigning. Der var dog ifølge CBB tale om en fejl, og derfor fik alle kunder med 'for altid'-abonnement mulighed for at beholde det.

Forbrugerrådet opfordrer forbrugere til at klage til Forbrugerombudsmanden og derudover Teleankenævnet, hvis man ønsker erstatning.

BT arbejder på at få en uddybende kommentar fra Oister.