'Det er dyrere at være kvinde end at være mand. Ligeløn er ikke nok'

Sådan lyder budskabet i skotøjsgiganten Biancos nye reklame. For det er langt fra nok, at der fokuseres på ligeløn, når kvinder »har brug for mere«. Både frisørpriserne og undertøjet er dyrere for kvinder, og hvorfor skal kvinder egentlig have mindre i løn end en mand, der bruger body lotion til ansigtet og ikke har behov for nyt tøj til festlige begivenheder, spørger Bianco i reklamefilmen.

Og det er tilsyneladende ikke faldet i særlig god jord hos mange danskere. For efter filmen blev offentliggjort mandag har den modtaget adskillige vrede kommentarer fra danskere, der mener, at skotøjsgiganten udnytter ligestillingskampen til at sælge sko.

Således skriver John Nielsen:

'Hold nu op hvor misbruger i den feministiske kamp til at promovere jer selv og lokke folk i fordærv! Hvor burde I skamme jer!! #BoykutBianco.'

Bianco selv forsvarer sig i kommentarsporet til reklamefilmen med, at man har valgt emnet om ligestilling som rammen til deres nye reklamefilm, og at der er tale om en humoristisk og karikeret modefilm, der skal ses med et glimt i øjet.

Men trods Biancos fine intentioner, så lader budskabet ikke til at trænge igennem. Signe Jungløw følger trop:

'Kan I slet ikke se problemet i, at I laver en reklame, som benytter sig af kønsstereotyper til at sælge sko i ligestillingens navn? For at citere jer selv: »It seems most women are not even angry about it - but we should be«.'

Og sådan fortsætter en stor del af de kommentarer, der i skrivende stund er knyttet til den nye reklamefilm.

Du kan selv vurdere, om Bianco bruger ligestillingskampen i forsøget på at sælge sko herunder:

Bianco blev grundlagt tilbage i 1987 i Kolding af René Piper Laursen og har de seneste år måttet kæmpe en brav kamp for at komme tilbage på markedet igen efter nogle sløje år, der kulminerede i 2013 med et underskud på 66,9 millioner kroner.

I 2016 valgte Anders Holch Povlsens Bestseller dog at betale 100 millioner kroner for at overtage kontrollen med Bianco.