Dansk designfirma har succes med at gøre insulinpenne og bank-apps nemme at bruge. Det er forklaringen på, at firmaet er blevet solgt for 635 mio. kr, mener en af grundlæggerne.

Gode ideer er guld værd. Især hvis de kan gøre hverdagen enklere for almindelige mennesker. For eksempel at afkorte ventetiden på en kræftafdeling fra tre måneder til dage.

Det har det århusianske firma Designit formået så godt, at de tre stiftere nu er 425 mio. kr. rigere, efter firmaet er blevet solgt til udlandet. Men hvad er deres opskrift på succes?

»Det er tankevækkende, at min gamle mor har nemmere ved at bruge en iPhone end logge på sin netbank med NemID. Det er derfor Apple har så stor succes med sine produkter; det er nemt at gå til for kunderne. Brugeroplevelsen er altafgørende for en virksomheds produkter og services i dag, og det er dér, vi er rigtig, rigtig gode, hvis jeg selv skal sige det.«

Sådan lyder forklaringen på, at det relativt ukendt danske designfirma netop er blevet opkøbt af den indiske teknologi-gigant Wipro for intet mindre end 635 millioner kroner.

Læs også:

I hvert fald hvis man spørger Mikal Hallstrup, der er den ene af tre bagmænd bag Designit, der nu er kommet på indiske hænder. De to andre er David Fellah og Anders Geert-Jensen.

Selvom de tre medejere scorer kassen på handlen - de ejer tilsammen cirka to tredjedele af firmaet og kan dermed se frem til at deles om 425 mio. - så er det ikke pengene, der driver værket. Det siger Mikal Hallstrup til BT.

Læs også:

»Jeg studerede en kort overgang jura, og hvis jeg var gået efter at blive rig hurtigt, så var jeg nok fortsat i det spor. Prismærket er selvfølgelig en enorm påskønnelse, men vi har ikke gjort det her for at score kassen - vi går på arbejde, fordi vi har en ambition og drøm om at gøre tingene bedre. Være med til at finde bedre ideer til morgendagens løsninger og produkter,« siger han.

Designit arbejder for en lang række forskelligartede virksomheder. Herhjemme er Arla, Novo Nordisk, Grundfos og Jyske Bank nok mest kendt, men også Audi, det amerikanske it-firma Cisco og Oslo Universitetshospital er på listen over samarbejdspartnere, sådan som Mikal Hallstrup omtaler Designits kunder.

Læs også:

»Slutbrugerne har en forventning om, at et produkt eller en service fungerer gnidningsfrit, men mange gange arbejder teknologien imod brugeren. Herhjemme er NemID et ofte nævnt eksempel, Rejsekortet kunne være et andet. Vores rolle er at få teknologien til at spille mere sammen med folks hverdag,« siger Mikal Hallstrup.

Han nævner et projekt på Oslo Universitetshospital, hvor Designit hjalp hospitalet med at nedbringe ventetiden på brystkræftafdelingen fra tre måneder til tre dage.

Læs også:

»Det handler om at udnytte den teknologi, der allerede er, og gøre den simpel og let at bruge. F.eks. som på hospitalet i Oslo, hvor vi hjalp dem med at gøre det let for patienterne at tjekke ind og få behandling, eller som når en person med diabetes skal bruge en insulinpen fra Novo Nordisk,« siger Mikal Hallstrup.

Spørger man Mikal Hallstrup til hemmeligheden bag Designits succes, så er svaret kort fortalt firmaets godt 300 medarbejdere, der er fordelt på kontorer i Aarhus, København, Stockholm, Oslo, Munchen, Madrid, Tel Aviv og Tokyo.

Læs også:

»Vi er en speciel gruppe mennesker, som altid tænker i, hvordan vi kan gøre tingene bedre ud fra individets perspektiv. Det er vi nok meget gode til generelt i Skandinavien. Det skal være design med mennesket i fokus. Det er vi gode til, og vores design får endnu større indflydelse, nu hvor vi har fået en stærk partner som Wipro. De har en god forståelse af, at design spiller en altafgørende rolle for den måde vi oplever, om noget er nemt at bruge eller ej. Design handler ikke kun om at gøre tingene smukke, det handler i højere grad om at gøre det til en nem og meningsfuld brugeroplevelse,« siger Mikal Hallstrup.

Han etablerede Designit sammen Anders Geert-Jensen i 1991. De to kendte hinanden fra Arkitektskolen Aarhus. Nogle år senere kom vennen David Fellah så til, og i dag, knap 25 år senere, kan alle tre kalde sig mangemillionærer.

Læs også:

»Det er selvfølgelig en rar belønning at få, men det er mere ambitionen om det, vi nu kan opnå, der driver os. Vores drøm er at få endnu mere indflydelse på de globale markeder. Vi har tidligere prøvet at komme ind i USA og England, og nu får vi altså en mulighed for at det rigtigt med en stærk, global spiller som Wipro i ryggen,« siger Mikal Hallstrup.

»Vi vil gerne eksportere vores brugerorienterede tilgang til tingene videre ud i verden. Nu skal vi så finde ud af at gøre vores kreative kultur skalerbar, så andre kan få noget ud af vores ideer og løsninger. Det er i hvert fald det potentiale Wipro har set i os,« siger Mikal Hallstrup.