Mange danske designere har navngivet deres varemærker efter dem selv. Heriblandt findes store navne som Mads Nørgaard, Malene Birger og Ilse Jacobsen. Det samme valgte smykkedesigneren Mads Ziegler med sit firma, men det er nu blevet forbudt, efter Sø- og Handelsretten mandag forbød designeren at sælge smykker under eget navn.

Det skriver Finans.

»Jeg synes, det er urimeligt, at jeg ikke må bruge mit navn længere. Det er jo helt vanvittigt. Hvad skal jeg nu kalde mig?« siger han til Finans.

Mads Zieglers virksomhed må nemlig ikke længere producere eller sælge smykker med ordet 'Ziegler'. Hans eget efternavn skal desuden fjernes fra hoved- og binavne relateret til virksomheden. Samme situation befandt topdesigner Benedikte Utzon sig også i, da hun i 2016 tabte retten til at bruge sit eget navn i sit tøjfirma.

Tilbage i 2003 var Mads Ziegler medstifter af virksomheden Kranz & Ziegler, der efterfølgende blev opkøbt af smykkekoncernen Jens. J. Aagaard. Virksomheden gik dog konkurs, men blev kort efter opkøbt af rigmanden Jens Heimbuger, som købte aktiverne samt varemærkerettighederne til 'Kranz & Ziegler', 'Story by Kranz & Ziegler', 'by Kranz & Ziegler' og både 'Ziegler' og 'Kranz'.

Det betød også, at Mads Ziegler stod i en uheldig situation, da han valgte at stifte sit eget selskab med navnet 'Mads Ziegler A/S', hvorunder 'Ziegler Jewellery A/S' og 'Ziegler A/S' også hører under.

De nye ejere af den gamle konkursvirksomhed Aagaard/Kranz & Ziegler lagde nemlig hurtigt sag an mod Mads Ziegler, da de mente de havde rettighederne til både navn og brand. Og efter dommen i mandags fik de også rettens ord på det - samtidig med Mads Ziegler mistede retten til at bruge sit eget navn i sit smykkedesign.

En dom som Mads Zielger finder uretfærdig. Til Finans forklarer han, at han er overbevist om, at ingen ville forveksle de to brands med hinanden på trods af, at de begge ville anvende navnet 'Ziegler'.

Det er Aagaard/Kranz & Ziegler, der lagde sag an mod Mads Ziegler, dog uenige i. De gik rettens vej, da de i 2016 mente at kunne konstatere, at både forhandlere, modemedier og forbrugere forvekslede de to brands med hinanden.

»Vi ønsker alene at beskytte det brand, vi har købt og arbejder på at styrke hver eneste dag. Set i lyset af dette er vi selvfølgelig tilfredse med, at retten nu har slået fast, at vores brand ikke må krænkes,« skriver Morten Skou, administrerende direktør i Aagard/Kranz & Ziegler i en mail til Finans.