En skrantende modeeksport skaber jobproblemer i den danske modebranche, vurderer handels- og investeringsminister, Pia Olsen Dyhr.

Den står på kamerablitz, catwalks og en masse eksponering for den danske modebranche disse dage, hvor den halvårlige modeuge afvikles i København. Men modeeksporten skranter, og det er et problem for danske arbejdspladser, vurderer handels- og investeringsminister, Pia Olsen Dyhr (SF).

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at modeeksporten har det svært på de europæiske markeder på grund af den kradsende finanskrise i især Sydeuropa. Modeindustrien skal holde fast i eksporten til nærmarkeder som Tyskland, Norge og Sverige og øge satsningen på vækstmarkeder som Indonesien, Mexico og Vietnam, hvis branchens arbejdspladser skal fastholdes, påpeger ministeren.

- Dansk mode, design og kreativitet handler ikke kun om lækkert tøj og smart design. Det bidrager til vækst og arbejdspladser i Danmark og dermed til at opretholde vores velfærd. Det ser desværre sløjt ud for dansk eksport til vores nærmarkeder, som i dag aftager størstedelen af vores modeeksport, siger Pia Olsen Dyhr.

Den danske modebranche beskæftiger ifølge Dansk Mode og Textil omkring 16.000 fuldtidsansatte. Derfor afhænger mange danske jobs inden for mode og den tilknyttede industri og landbruget af, at dansk mode sælger godt på verdensmarkederne.

Men hvis arbejdspladserne skal reddes, bliver man nødt til også at satse på et så stort vækstmarked som Kina, vurderer seniormanager hos Deloitte, Morten Gade Steinmetz.

- Jeg tror bestemt, at den danske modeindustri skal have kraftig fokus på vækstmarkederne og særligt på Kina, for her er der et stort potentiale. Det kræver bare nogle rigtig store ressourcer at komme ind på markedet, men så skal det nok også give bonus. I Kina er man helt vild med dansk designs enkelthed og kvalitet, siger han.

Han fastslår også, at det samtidig er vigtigt at holde fast i nærmarkederne i Europa, som Pia Olsen Dyhr ligeledes vurderer. Hvis dansk modeindustri skal komme helskindet ud på den anden side af krisen, så skal de holde fast i kvaliteten og sørge for at være up to date med deres design, mener Morten Gade Steinmetz.

De første fem måneder af året har vist et fald på 5,2 procent svarende til 514 millioner kroner i eksporten af dansk design i forhold til året før viser tallene fra Danmarks Statistik.

De ti største markeder for dansk eksport af tøj er Tyskland, Sverige, Holland, Norge, Finland, Storbritannien, Spanien, Italien, Frankrig og Belgien. Disse lande aftog i 2011 i alt 87 procent af den danske eksport svarende til knap 21 milliarder kroner.