Lederen af et opholdssted for hjemløse kræver svar, efter en 33-årig mand døde mandag på Amagerbro Metrostation efter flere opkald til alarmcentralen.

Mandag eftermiddag døde den 33-årig hjemløse mand Daniel på Amagerbro Metrostation. Forinden havde forbipasserende gentagne gange ringet til Alarmcentralen efter en ambulance, men da den kom efter en halv times ventetid, var det for sent.

Det er ikke første gang, at en hjemløs eller hjælpeløs person dør, inden ambulancen når frem. Michael Espensen, der er daglig leder af Morgencafé for Hjemløse, et tilholdssted for hjemløse i København, efterlyser en forklaring.

»Hvorfor kommer ambulancen ikke, når det er en hjemløs? Er det en fast rutine, at de ikke rykker ud, hvis en hjemløs har brug for hjælp,« spørger han og tilføjer:

»Det kan ikke nytte noget, at vi har en gruppe borgere, der bliver frasorteret på den måde. De er jo også mennesker.«

Ambulancen til den hjemløse mand på Amagerbro Metrostation nåede frem klokken 15.49 og akutlægen klokken 15.53. Det var ifølge bt.dk tre minutter efter mandens død. Der blev ringet efter hjælp henholdsvis klokken 15.23, 15.31 og 15.46.

Det får Michael Espensen til at tænke tilbage til februar i år, hvor en hjælpeløs mand døde i en baggård bag en 7-Eleven i Hvidovre.

»I forbindelse med 7-Eleven-sagen garanterede Alarmcentralen os, at der ville blive indført en ny praksis, og at medarbejderne på Alarmcentralen ville få indskærpet, at der ikke måtte gøres forskel på folk.«

Men lederen af hjemløsecaféen konstaterer, at budskabet tilsyneladende ikke er trængt igennem. Han har også selv ventet på flere ambulancer til sine brugere.

»Senest havde vi en gut, der hverken kunne stå eller gå. Vi ringede efter en ambulance, og de kom ikke. Til sidst vurderede jeg, at det krævede, at vi selv kørte ham. Så vi smed ham om i varekassen og kørte ham til hospitalet. Og der lå han i et halvt år, så han var jo faktisk alvorligt syg,« siger Michael Espensen.

Han undrer sig også over, at der skal stilles mange sundhedsfaglige spørgsmål, når man ringer 112. Det gør det kompliceret at tilkalde en ambulance, mener han.

Michael Espensen kræver politisk handling og gennemsyn af systemet.

»Nu vil jeg på det kraftigste anmode de ansvarlige politikere om at gribe ind. Der må simpelthen ikke dø flere hjemløse på grund af manglede ambulanceudrykning,« siger han.