»Vi vil nu hellere vise venlighed én gang for meget end én gang for lidt.«

Sådan lyder det fra informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra dagligvarekoncernen Coop, efter 55-årige Lasse Danielsen i weekenden kritiserede danske forretninger for 'den lumre, amerikaniserede og påtagede 'kundepleje'', hvor de ansatte ønsker kunderne 'god dag', 'god aften' eller 'god weekend'.

»Har jeg en lortedag, vil jeg gerne have den for mig selv og ikke høre på en fuldstændig automatiseret og ligeglad 17-årig Netto-medarbejder eller hvilken som helst medarbejder sig 'god dag' for 1.000 gang den dag,« skrev Lasse Danielsen lørdag i et debatindlæg i BT, som fortsatte:

»Endnu værre er, når de siger: 'Hav en fortsat god dag', som forudsætter, at min dag har været god indtil nu. Forretninger bør overhovedet ikke blande sig i kundernes dag, men blot sige 'hej' eller slet ingenting.«

Til BT fortæller informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at det for Coop - der blandt andet står bag butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta - er 'almindelig høflighed at hilse på kunderne og sige farvel, uanset om man siger 'farvel' eller 'ha' en god dag''.

»Det er også vores indtryk, at de fleste kunder foretrækker, at medarbejderne ved kassen viser denne form for venlighed, frem for ingenting,« forklarer han.

'Det er selvforstærkende positivt'

I kommentarsporet på Lasse Danielsens debatindlæg finder man folk i begge lejre. Nogle er enige med Lasse Danielsen, andre er lodret uenige.

'Shit, så er man fandeme langt ude. Enhver kan have en dårlig dag, men hvis alle skal opføre sig som robotter og kun stirre stift ned på båndet og så ellers kun sige priserne, så er verden sgu gået nedenom og hjem', skriver Flemming Fuglsang, mens Lis Hoffmann skriver:

'Jeg må indrømme, jeg giver Lasse ret, vi er ved at have nået kvalmegrænsen, ligesom i Amerika, når man har været der, ønsker man ikke det samme her, alt er bare for meget. Men måske er jeg også bare gammel og sur.'

Jens Juul Nielsen forklarer, at man hos Coop tror på, at venlighed skaber mere venlighed.

»Og erfaringen er, at jo mere venlige vi er, jo venligere er kunderne. Så det er selvforstærkende positivt,«  siger han og slutter:

»Men jeg erkender, at der er kunder, der har det som Lasse og ikke ønsker denne form for hilsen. Og måske kan vi blive bedre til at læse kunderne. Men vi vil nu hellere vise venlighed en gang for meget end en gang for lidt.«