Det skaber store problemer hos folkeskoleelever, at det larmer, og at det er for koldt eller varmt, for de kan ikke koncentrere sig. Det bekymrer Børnerådet, for det kan gå ud over svage elevers læring.

Støj, dårlig udluftning og alt for høje temperaturer generer mange børn så meget, at de har problemer i skolen. Det viser en ny undersøgelse, som Børnerådet har lavet blandt 927 børn i 5. klasse fordelt på hele landet.

Det skriver 24timer.

77 procent oplever eksempelvis, at det larmer meget mindst nogle gange om ugen, og 83 procent mener, at det er så meget, at de ofte eller en gang imellem ikke kan koncentrere sig om skolearbejdet.

44 procent mener, at det trækker flere gange om ugen, og halvdelen synes, det er for varmt hver dag eller et par gange om ugen.

Det er langtfra godt nok, mener Lisbeth Wilms, der er sundhedsplejerske og medlem af Børnerådet. Hun er især bekymret over, at det er de svage elever i skolen, det går ud over. Undersøgelsen viser, at de børn, der er fagligt usikre, langt oftere er plaget af ondt i maven og problemer med at følge med i timerne, når der er larm i klassen.

- I undersøgelsen siger børnene især, at de har svært ved at koncentrere sig, når indeklimaet er dårligt, men mange peger også på, at de bliver trætte, får hovedpine, bliver i dårligt humør og i det hele taget ikke har lyst til at være i klassen. Det kan ikke være rigtigt, at vores børn skal få det sådan af at være i skole, påpeger Lisbeth Wilms over for 24timer.

Geo Clausen, der er lektor på DTU og ekspert i indeklima, forklarer, at de dårlige forhold på landets skoler medfører dårligere trivsel og indlæringsproblemer. Han har tidligere lavet undersøgelser, der viser, at ventilationen på omkring halvdelen af landets skoler er for dårlig.

- Vi ved fra undersøgelser på voksne, at dårligt indeklima har en negativ effekt på vores præstationsniveau med 5-10 procent. Når det drejer sig om børn, ser det ud til, at effekten er endnu større, siger Geo Clausen til 24timer og tilføjer, at det ikke kun handler om præstationer, men også børnenes generelle velbefindende:

- Når luften bliver dårlig, kan der komme slimhindeirritationer, effekter på centralnervesystemet eller hovedpine. Det giver en dårligere trivsel.

Børnerådet vil nu drøfte indeklimaet i skolerne med børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S). Børnerådet kræver blandt andet, at eleverne bliver omfattet af arbejdsmiljølovens bestemmelser.

BNB