Cyklister som zigzagger mellem fodgængere. Ingen afmærkninger af cykelstien. Og fodgængere på kørebanen.

Den midterste del af det, der skal blive til den nye supercykelsti mellem Riis Skov og Marselisborg-skovene i Aarhus, er et stort trafikalt kaos. Kommunen lægger sig fladt ned og erkender, at den er helt gal. Det skriver Stiften.dk.

Ifølge mediet er det ved Europaplads og Dokk1 med retning mod havnen, at problemerne opstår. For der er ingen information om, hvor eller om cykelstien fortsætter, når cyklisterne ved Europaplads bliver præsenteret for skiltet 'Gågade Zone'. Resultatet er, at flere forvirrede cyklister tager turen ind over fliserne, som er beregnet til fodgængere, mens andre tramper ind under Dokk1 - som også er et gågadeareal.

Også efter Dokk1 er forvirringen stor. Det er ganske enkelt ikke til at gennemskue, hvad der er cykelsti, og hvad der er fortorv. Igen fører det til trafikalt kaos: Cyklister og fodgængere myldrer ind og ud mellem hinanden; til gene for begge parter.

Aarhus Kommune må blankt erkende, at der er store problemer med skiltningen på denne meget trafikerede del af den kommende supercykelsti.

»Vi skal have tydeliggjort færdselsreglerne dernede. Det nytter ikke, at både cyklister og fodgængere skal gætte sig til færdselsreglerne,« siger Aarhus Kommunes cykelekspert, Pablo Celis, til Stiften.dk og lover, at der vil blive gjort noget ved det.

Aarhus Kommune har valgt at indrette denne del af supercykelstien ud fra principperne om 'shared space', hvilket vil sige at alle trafikantgrupper integreres og færdes på samme areal. Men nu erkender Pablo Celis, at ideen kun fungerer, når fodgængerne er i overtal - og det er ikke tilfældet i havneområdet i Aarhus om morgenen, hvor der er rigtig mange cyklister.

Supercykelstien mellem Riis Skov og Marselisborg-skovene kommer til at koste 30 mio. kr., hvoraf Aarhus Kommune selv skal betale de 17,2 mio. kr.