Et påbud om at bære cykelhjelm vil betyde færre cyklister, flere livsstilssygdomme og true folkesundheden, skriver interessenter og eksperter i et åbent brev til Folketinget.

Det skal være lovpligtigt for børn under 15 år at bære cykelhjelm, mener De Radikale, der har fået opbakning til forslaget fra de øvrige regeringspartier og Enhedslisten. Men forslaget er uigennemtænkt og risikerer at få den stik modsatte effekt, lyder det fra cykeleksperter.

- Vi siger nej til cykelhjelmpåbud i Danmark, og vores konklusion er den samme som det Europæiske Cyklistforbund, Det Danske Cyklist Forbund samt cyklistforbundene i flere andre lande, skriver afsenderne, heriblandt professor Lars Bo Andersen fra Syddansk Universitet og Thomas Krag, tidligere direktør for Dansk Cyklistforbund.

Ifølge Lars Bo Andersen, som har forsket i cykling og sundhed i to årtier, er dødeligheden hos cyklister 30 procent lavere end hos mennesker, der transporterer sig ved såkaldt passiv transport.

- I dag cykler så stor en andel af befolkningen, at denne reduktion i dødelighed svarer til et meget betragteligt antal reddede liv, skriver professoren blandt andet i anbefaling til et nej til en lov om cykelhjelm.

Han henviser til, at tal fra Danmarks Statistik viser, at cykling faldt med 30 procent fra 1980 til 2000. Hvis Danmark stadig cyklede de ekstra 30 procent, ville man ifølge Lars Bo Andersen redde mindst 2.880 liv om året. Og et hjelmpåbud vil få endnu flere til at droppe cyklen, lyder det.

- Hvis påbud om cykelhjelm medfører det fald i cykling, som man må forvente, så vil det være til stor skade for danskernes sundhed, skriver han således.

Det er Copenhagen Consulting og Bicycle Innovation Lab, der sendt cykeleksperternes skriftlige kritik videre til folketingspolitikere. De pointerer, at Danmark i forvejen er verdens sikreste cykelland og hævder, at et påbud kan komme til at skade Danmarks cykelbrand i udlandet.

I stedet for at lave påbud, bør man i stedet gøre byerne endnu mere cykelvenlige, lyder det.