»Du havde ikke cykelhjelm på. Du havde til gengæld et sæt hvide in ear høretelefoner på. Du så eller hørte mig aldrig. Du var tæt på at miste livet.«

Sådan indledte chaufføren Michael Rüsz Petersen forleden et opslag på Facebook, hvor han fortæller om en episode, der nær havde kostet en ung pige livet. Hun kørte med høj musik i ørerne, og var slet ikke klar over, at Michael Rüsz Petersen kørte lige bag hende i en stor varevogn. Da hun pludselig skiftede vognbane, var det kun en hurtigt reaktion fra chaufførens side, der reddede hende.

'Jeg stod på bremsen for at undgå dit baghjul og selv med den lave hastighed (ca. 40 km/t) jeg var på, væltede mine kasser bag i bilen. Jeg dyttede efterfølgende af dig, men du reagerede ikke og selv da jeg kommer tæt på dig igen, dyttende endnu engang, var der ingen tvivl. Du var i din egen verden og fred være med det', skriver han i sit opslag, der efterfølgende er blevet delt 25 tusind gange og har fået næsten 20 tusind ’likes’.

Men Michael Rüsz Petersen ikke ønsker at skælde ud, eller løfte pegefingeren overfor de cyklister, som hører høj musik, mens de færdes i trafikken. I stedet ser han gerne, at der kommer fokus på det, han mener, er et alvorligt problem.

»Det mest skræmmende er, at den her hændelse ikke engang kommer bag på mig. Og jeg har trods alt kun været chauffør i seks år. Det sker ikke hver dag, men det er alligevel ret ofte, at det er lige ved at gå galt. Mange cyklister tror desværre, at de er uovervindelige, men de er jo helt skrøbelige i forhold til os bilerne,« siger Michael Rüsz Petersen til BT, og fortæller, at han ville have svært ved at overskue konsekvenserne, hvis det en dag skulle gå galt.

»Det er ingen tvivl om at det påvirker mig. Hvis sådan en ulykke skulle finde sted, så ville jeg jo aldrig kunne sæt mig bag rattet i en varevogn igen. Skyldfølelsen ville være for meget, og selvom jeg selv har børn, kan jeg slet ikke sætte mig ind i, hvordan det ville være at miste sit barn,« fortæller chaufføren.

Ifølge færdselsloven, er det ikke forbudt at køre på cykel med høj musik i ørerne. Alle trafikanter skal dog ’opføre sig hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed’, og det er forbudt at benytte sig af håndholdt mobiltelefon, uanset om man sidder bag rattet i en bil, eller kører på cykel.

Netop fordi det ikke er ulovligt, føler Michael Rüsz Petersen at der skal sættes fokus på cyklister, der hører musik i trafikken.

»Jeg kan også godt lide at høre musik når jeg er ude, men der er et problem med cyklister, som hører musik og taler i telefon, for trafikken er bare et farligt sted. Jeg synes ikke man skal sende ’skræmmekampagner ud’ eller forbyde høretelefoner. Men man skal da kigge på det her, også selvom det koster nogle penge. Penge og menneskeliv kan man jo ikke måle op mod hinanden,« siger Michael Rüsz Petersen.

I Rådet For Sikker Trafik anerkender man problemet.

»Vi ser jo helst, at cyklister slet ikke hører radio, musik eller taler i telefon når de sidder på cyklen. Det er væsentligt, at man har hørelsen med. Man skal køre på cykel, når man kører på cykel, ikke alt muligt andet,« fortæller Dokumentationschef i Rådet For Sikker Trafik Jesper Sølund til BT.

Ifølge deres egen undersøgelse fra 2013, kører tre ud af ti cyklister hyppigt med musik i ørerne. Og tallet er stigende oplyser Jesper Sølund. Selvom det kan være farligt, ønsker Rådet For Sikker Trafik ikke et forbud på området. I stedet er fokus på information, der skal appellere til folks fornuft.

Men selvom rådet fraråder cyklister at have musik i ørerne, ved Jesper Sølund godt, at det kan være svært at overbevise alle om farerne. Derfor har han et godt råd til dem, der ikke har lyst til at droppe musikken.

»Hvis man absolut skal gøre det, anbefaler vi at man kun bruger små høretelefoner og ikke de store, som omslutter hele øret. Med de små behøver man jo heller ikke have musikken i begge ører, men kun i det ene. Et øre til musikken og et øre til trafikken, så er man bedre stillet,« siger Jesper Sølund.