Kunder hos den konkursramte tøjkæde STOC er godt vrede over, at de nu ligger inde med gavekort, der ikke er noget værd.

På Facebook lufter en række kunder deres utilfredshed med, at kædens fire butikker fordelt i Esbjerg, Kolding, Skanderborg og Fredericia solgte gavekort som julegaver, mens butikken på det nye års første arbejdsdag gik konkurs og med ét gjorde gavekortene værdiløse.

'Det er satme svineri at gøre det lige efter jul! En konkurs kommer ikke lige fra den ene dag til den anden. Vi er mange der enten står lige og har givet et gavekort i gave, har modtaget et kort eller om ikke andet har en gave der skal byttes! Det er simpelthen ikke okay, og om ikke andet dårligt købmandskab,' skriver en eksempelvis.

Foto: Screenshot Facebook
Vis mere

En af de kunder, der nu sidder tilbage med et stykke værdisløst pap i stedet for et gavekort på 250 kroner, er 36-årige Flemming Jacobsen.

»Min lillebror har købt et gavekort til mig i julegave, men det er så ubrugeligt nu,« siger han.

Chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk, Benedicte Federspiel, bekræfter, at kunder med gavekort ikke får noget ud af de købte gavekort.

Ved en konkurs opstår en såkaldt konkursorden som først tilgodeser kurators løn og lønnen til de ansatte i tøjkæden. Det betyder, at almindelige kunder skal se langt efter at få pengene igen for de betalte gavekort, forklarer hun.

»Erfaringen er, at der ikke er noget som helst til de almindelige forbrugere,« siger hun.

Flemming Jacobsen mener, at STOC burde have stoppet salget af gavekort inden julehandlen, fordi den økonomiske krise ikke kan have kommet helt ud af det blå for ejeren, lyder det.

»Han burde vide tre uger før konkursen, at det så skidt ud, og så kunne salget have stoppet midt i december, så der ikke var lige så mange, der købte gavekort. Det her lugter langt væk af, at han har spekuleret i at få penge i kassen, så han ikke står med et lige så stort minus.«

Men Jeppe Støckler, der har drevet de fire butikker, afviser, at han har spekuleret i at mindske tabet, inden konkursen blev begæret den 2. januar. Han fortsatte salget i håb om ikke at gå konkurs, forklarer han.

»Det er meget ærgerligt for de, der har købt gavekort i julegave. Men der var en mulighed for, at det kunne fungere, hvis vi fik en god julehandel, så jeg var nødt til at se, om jeg kunne redde virksomheden. Hvis vi havde lavet samme omsætning som sidste år, kunne det have lykkes.«

Men den forklaring giver Benedicte Federspiel ikke meget for.

»Det er en sød historie, som han selv kan tro på. Han havde en viden om risikoen for konkurs, som kunderne ikke havde, og i det omfang, han har solgt gavekort i december, så har det været lotterisedler,« siger chefkonsulenten.

»Jeg har kæmpet alt det, jeg kunne«

Jeppe Støckler fortæller, hvad der ifølge ham gik galt for hans selskab.

»Det har været et hårdt marked, og siden september er det gået ned ad bakke. Jeg har kæmpet alt det, jeg kunne, for at få det til at fungere,« siger han.

Særligt efter Black Friday stod krisen klar, fortæller han. Alt for mange valgte at handle på nettet i stedet for at besøge hans butikker, lyder det.

»Vi havde store rabatter, men folk gider ikke stå i kø, så de køber online, og det forstår jeg godt.«

Ifølge Jeppe Støckler har han solgt sin lejlighed for at få penge til at skyde ind i virksomheden, og derfor bor han nu til leje. Men konkursen kunne ikke undgås, og iværksættereventyret resulterer sandsynligvis i gæld, fortæller han.

»Jeg mister personligt alt og står tilbage med en stor gæld. Det kan ende med, at jeg går personligt konkurs, men det bliver der regnet på nu.«

Det er Skifteretten i Esbjerg, der behandler konkursbegæringen