Har dit lokale supermarked elektroniske hyldeforkanter, som viser prisen på en vare? Hvis ikke, så skal du være ekstra opmærksom på din bon, da du riskerer at blive snydt for rabatter.

Husk at tjekke din kassebon, når du forlader supermarkedet. Ofte får du ikke den rabat, som du er blevet lovet i tilbudsavisen eller på et prisskilt i butikken. Det indrømmer medarbejderne i Coops butikker Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta, som avisen 24timer i denne uge har besøgt 10 af.

Avisens medarbejdere optrådte som kunder, der gerne ville vide, om personalet oplevede problemer med tilbud på skilte, i tilbudsaviser, på tv og printannoncer, som ikke længere er tilbud, når kunderne skal betale ved kassen. I samtlige 10 butikker berettede venlige, men ofte frustrerede medarbejdere om udbredte problemer, der især skyldes Coops hovedkontors it-system, der ofte ikke giver kasseapparaterne i butikkerne besked om, at varerne skal sælges til nedsat pris eller med mængderabat.

»I denne butik er der cirka 40 prisfejl om dagen, hvor kunden gør os opmærksom på 40 forskellige rabatter, de ikke får. Det er særlig slemt, når der lige er kommet ny tilbudsavis. Det er ikke godt nok,« indrømmede en ansat i SuperBrugsen på Frederiksberg, mens en Kvickly-ansat i samme bydel slog ud med armene.

»Vores møgsystem driller os, men fra hovedkontoret siger de, at det er for dyrt at udvikle et nyt system, der virker. Faktisk har de forsøgt at lave nogle forbedringer på systemet, som har gjort det værre. Nogle gange går der flere dage, før alt i tilbudsaviserne slår ordentligt igennem i butikken,« sagde hun til 24Timer.

Sascha Amarasinha, kommunikations- og CSR-direktør i Coop, kan ikke svare på, hvor mange penge Coop årligt sparer på ikke at give de lovede rabatter. Men man arbejder på at løse problemerne.

- Vi retter fejl, når vi opdager dem. Og vi arbejder løbende på at finde systemer, der er bedre (...) Vi udskifter computersystemerne løbende. Vi moderniserer butikkerne og arbejder hele tiden på at få nye, effektive systemer som eksempelvis elektroniske hyldeforkanter. Men det er ikke noget, vi bare lige gør, det er en stor operation, og det koster jo noget, siger hun.

Hos konkurrenten Dansk Supermarked har man i de fleste butikker fået installeret netop elektroniske hyldeforkanter. Finn Lund Andersen, HR og kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, mener, at netop de elektroniske hyldeforkanter gør en forskel hos dem.

- Vi kan ikke garantere, at vores kunder altid får slået den rigtige pris ind. Men vores fejl er blevet markant reduceret, efter vi her for et par år siden fik et system, hvor vi regulerer priserne fra centralt hold. På den måde er det ikke længere butikkerne, der manuelt skal lave prisændringerne, hvilket minimerer risikoen for fejl og misforståelser.