Du kan spare en formue ved at tjekke din kassebon, når du forlader supermarkedet. For du får ofte ikke den rabat, som du er blevet lovet i tilbudsavisen eller på et prisskilt i butikken. Det indrømmer medarbejderne i Coops butikker Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta, som 24timer i denne uge har besøgt 10 af.

Vi optrådte som kunder, der gerne ville vide, om personalet oplevede problemer med tilbud på skilte, i tilbudsaviser, på tv og printannoncer, som ikke længere er tilbud, når kunderne skal betale ved kassen. For godt et år siden viste en undersøgelse foretaget for 24timer, at 52 procent i den forløbne måned havde opdaget fejl på kassebonen.

I samtlige 10 butikker berettede venlige, men ofte frustrerede medarbejdere om udbredte problemer, der især skyldes Coops hovedkontors it-system, der ofte ikke giver kasseapparaterne i butikkerne besked om, at varerne skal sælges til nedsat pris eller med mængderabat.

»I denne butik er der cirka 40 prisfejl om dagen, hvor kunden gør os opmærksom på 40 forskellige rabatter, de ikke får. Det er særlig slemt, når der lige er kommet ny tilbudsavis. Det er ikke godt nok,« indrømmede en ansat i SuperBrugsen på Frederiksberg, mens en Kvickly-ansat i samme bydel slog ud med armene.

»Vores møgsystem driller os, men fra hovedkontoret siger de, at det er for dyrt at udvikle et nyt system, der virker. Faktisk har de forsøgt at lave nogle forbedringer på systemet, som har gjort det værre. Nogle gange går der flere dage, før alt i tilbudsaviserne slår ordentligt igennem i butikken,« sagde hun.

Sascha Amarasinha, kommunikations- og CSR-direktør i Coop, kan ikke svare på, hvor mange penge Coop årligt sparer på ikke at give de lovede rabatter. Men man arbejder på at løse problemerne, for ellers stopper kunderne med at handle hos Coop, siger hun. »Vi retter fejl, når vi opdager dem. Og vi arbejder løbende på at finde systemer, der er bedre (...) Vi udskifter computersystemerne løbende. Vi moderniserer butikkerne og arbejder hele tiden på at få nye, effektive systemer som eksempelvis elektroniske hyldeforkanter. Men det er ikke noget, vi bare lige gør, det er en stor operation, og det koster jo noget.«

HAR DU OPLEVET AT BLIVE 'SNYDT'. SKRIV OM DIN OPLEVELSE NEDENFOR