En ændring i loven, om hvordan landets daginstitutioner skal drives, er på vej med fokus på leg og dannelse.

København. Med en ny dagtilbudslov skal fokus i landets daginstitutioner flyttes væk fra læring og forberedelse til skolen og i stedet være mere på leg og dannelse.

Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund, Bupl, der har været inddraget i processen med loven, glæder sig over de kommende ændringer.

- Vi synes, det er vigtigt, at vi tager et skridt væk fra både test og skoleficiering af daginstitutionerne, siger Elisa Bergmann, formand for Bupl, og fortsætter:

- Det er rigtigt positivt, at det, der er vigtigt for barnet - for eksempel legen - er kommet i centrum, og dannelsen er kommet i centrum.

- Det handler ikke kun om, hvad børn skal blive til, og at de skal være parate til skolen. Det handler også om at give børn et godt liv, siger hun.

Forslaget til den nye dagtilbudslov, som der er bred politisk opbakning til, er netop sendt i høring ifølge Jyllands-Posten.

Det er den såkaldte formålsparagraf, som skal ændres. Den angiver, hvordan landets daginstitutioner skal drives.

Miljøet i daginstitutionerne skal ifølge JP ikke længere fremme "udvikling og læring". I stedet skal det være et sted, "hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv".

Læringsmålene skal desuden være bredere, og modsat nu skal kommunerne ikke godkende og evaluere de pædagogiske læringsplaner.

Det håber Elisa Bergmann vil få en positiv betydning for landets institutioner.

- Det er vigtigt, at vi ikke hele tiden bliver overvåget af tekst, skemaer og programmer, som vi skal følge, siger hun og uddyber:

- Men at vi i stedet for kan få lov til at bruge den uddannelse, vi har, til at gøre det, vi er bedst til - nemlig til at se det enkelte barn og dets familie og skabe nogle gode pædagogiske rammer for dem med det udgangspunkt, frem for at vi har en hel masse, vi skal dokumentere.

Det er ikke kun Bupl, der glæder sig over det nye forslag. Det samme gør Daginstitutionernes Landsorganisation.

Særligt styrkelsen af legen ser landsformand Peter Grevsen som et af de vigtige elementer i forslaget.

- Vi er glade for, at der nu bliver mere fokus på børns leg, og at de pædagogiske læringsmiljøer nu skal udarbejdes i samarbejde med forældrene, siger han og fortsætter:

- Samtidig er det en stor glæde for os, at der bliver meget mindre dokumentation, hvorved der bliver mere tid til børnene i dagligdagen.

/ritzau/