Bestillinger af 7.500 blodprøver er forsvundet i det nye it-system Sundhedshedsplatformen, der 21. maj blev søsat på Herlev og Gentofte Hospital. Det kan BT afsløre fredag.

Overlæge Peter Sommer Ulriksen, der er formand for overlægerådet på Herlev Hospital, er dybt bekymret.

»Der er simpelthen ikke overblik over blodprøverne. Som læge ved man ikke, om de blodprøver man bestiller rent faktisk bliver taget, fordi systemet ikke fungerer. Det betyder alting eller ingenting. Det behøver ikke betyde noget for nogle patienter, men kan være livstruende for andre, hvis blodprøverne ikke bliver taget i tide,« siger han.

Hospitalernes vicedirektør, Steen Werner Hansen, bekræfter, at sagen drejer sig om 7.500 bestillinger af blodprøver. Ifølge vicedirektøren er ‘problemet blevet løst’, men han erkender ‘at der er nogle omkostninger ved at tage et helt nyt system i brug’. Alligevel giver han ikke meget for overlægens udtalelse:

»Jeg tror ikke, at lægerne har fuldstændig indblik i, hvad det drejer sig om. Der kører rigtig mange historier, og nogle mener det ene, det andet og det tredje,« siger Steen Werner Hansen, der understreger, at alle får og har fået taget deres blodprøver, men at ‘nogle kan dog have ventet lidt længere på svar.’