Filmselskabet Zentropa og dets omstridte direktør, 57-årige Peter Aalbæk Jensen, undersøges nu for snyd med offentlige støttekroner.

I februar 2009 brugte Zentropa omkring 60.000 kroner på at flyve direktøren¸for verdens mest prestigefyldte filmfestival, den 53-årige Cannes-direktør Thierry Fremaux, til København. Her fik han fremvist Lars von Triers nyeste mesterværk 'Antichrist', og derefter blev direktøren inviteret til eksklusiv middag med deltagelse af fire personer, tilberedt af en Michelin-kok, i Lars von Triers private hjem i Lyngby nord for København. Herefter fløj han tilbage til Paris.

De 60.000 kroner, der blev brugt på mad og flybilletter, blev skjult af Zentropa i de officielle regnskaber for filmen, der er afleveret til Det Danske Filminstitut, en statsinstitution under kulturministeriet, ligesom Zentropa indsendte en budgetrapport til myndighederne med vildledende eller direkte falske oplysninger.

Det Danske Filminstitut støttede Antichrist med otte millioner kroner.



Direktør i Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen, afviser at udtale sig om den konkrete sag, men siger:

- Helt generelt må hver omkostning bedømmes konkret, og der er naturligvis pokker til forskel på, om et beløb i den størrelse vedrører 200 gæster til en reception eller en middag for ganske få. Det sidste er det nok svært at se begrundelserne for, siger han til BT og fortsætter:

- Det er helt naturligt, at der er udgifter til repræsentation, også i den offentligt støttede del af et filmbudget. Disse udgifter skal bare have direkte relevans f.eks. ved indgåelse af aftale med udenlandske financiører eller en frokost til hjælpsomme partnere når en tilladelse opnåes, omkostningerne skal korrekt angivede, og niveauet skal selvsagt være passende, siger Henrik Bo Nielsen, der har iværksat undersøgelsen af Zentropa.



Oplysningerne om Cannes-direktør Thierry Frémaux besøg fremgår af et internt notat fra april 2010, forfattet af tre af hovedkræfterne på storværket ‘Antichrist’ - daværende producer i Zentropa, Meta Louise Foldager, og de to økonomiansvarlige producere, Ole Østergaard og Sanne Glæsel. Notatet blev efterfølgende sendt til Peter Aalbæk Jensen.

De tre producere udtrykker i notatet frustration over, at de er ‘blevet pålagt’ en række uvedkommende udgifter, der mod deres vilje og efter ordre fra Peter Aalbæk Jensen er lagt ind i filmens samlede budget på 61,5 millioner kroner - og dermed skjult blandt filmens titusindvis af udgiftsbilag. Udgifter, der ifølge notatet skulle have været faktureret som for eksempel reklameudgifter, og betalt af Peter Aalbæk Jensens egne selskaber i Zentropa-familien, blev ‘flyttet’ ind i budgettet for selve filmen, hvilket betød, at blandt andet Cannes-middagen blev betalt af offentlige støttekroner og tilskud modtaget af filmfonde og tv-stationer fra hele Europa.
Meta Louise Foldager og Ole Østergaard bekræfter begge at have forfattet notatet, men henviser til Peter Aalbæk Jensen. Han ønsker dog ikke at kommentere sagen over for BT

Som følge har sagen har DFI iværksat en omfattende undersøgelse af bilag på flere Zentropa-film, herunder Antichrist. En undersøgelse, hvor revionsfirmaet Deloitte skal have adgang til titundvis af bilag for at kontrollere, om Zentropa har snydt med offentlige støttekroner.  I mere end halvanden måned har Peter Aalbæk Jensen og Zentropa nægtet at udlevere bilagene, men DFI har givet filmselskabet til i dag mandag til at samarbejde. Hvis det ikke sker, vil DFI træffe en afgørelse uden bilagene.

KØB BT MANDAG (KAN KØBES HER) OG LÆS:

- ZENTROPA MISTÆNKES OGSÅ FOR AT SKJULE ANDRE UDGIFTER

- ZENTROPA RASER MOD DET DANSKE FILMINSTITUT

- HVAD ZENTROPA RISIKERER SOM FØLGE AF UNDERSØGELSEN
 

Andre læser også