I videoen herover kan du se billeder fra den meget voldsomme brand på en gård ved Næstved, der nær havde kostet sangerinden Trille Bodil Nielsen livet i 2015. Det krævede 30 brandfolk at få branden slukket. Næstved hører til under Midt- og Sydsjællands Brand & Redning og ikke Østsjællands Beredskab.

Brandfolkene på Station Jyllinge er bekymrede. Dybt bekymrede.

De frygter, at de ændringer i arbejdsgangene i Østsjællands Beredskab, som et nyt forslag lægger op til, vil koste liv. Det skriver Dagbladet Roskilde.

'Vi kan næsten ikke klare tanken om, at vi efterfølgende skal have hængende på os, at vi blot stod og kikkede, mens personerne i bygningerne omkom,' skriver brandfolkene i et høringssvar.

Det er forslaget til en ny risikodimensionering i Østsjællands Beredskab, som de ansatte på Station Jyllinge retter den hårde kritik mod. De er især bekymrede for de nye Hurtige Sluknings Enheder (HSE), som reducerer antallet af brandfolk, der skal være hurtigt fremme i tilfælde af mindre brande, fra fire til to.

'Brugen af HSE er som udgangspunkt ikke betryggende for hverken borgere eller professionelle. En HSE afgår med to mand, hvoraf den ene er holdlederuddannet. Men da der ikke er en selvstændig holdleder og et helt røgdykkerhold til indsatsen, må der ikke foretages røgdykning - og dermed eftersøgning af personer i brændende bygninger,' skriver medarbejderne i høringssvaret.

En HSE er beregnet til mindre brande i åbne omgivelser, så som brand i en bil, container eller lignende - og ikke større brande som eksempelvis i en bygning. Derfor er brandfolkene i Jyllinge særdeles kritiske overfor forslaget.

'Afgås der til bygningsbrand i villa/rækkehus, institution eller lignende, så kan der ikke trænges ind i bygningen. Dette ej heller, hvis der udefra kan høres skrig eller råben om hjælp. Der kan rekognosceres udefra og meldes tilbage til vagtcentralen, skriver medarbejderne, som selv bor i Jyllinge.

De frygter, det kun er et spørgsmål om tid, før en HSE vil stå magtesløse og se på, mens en af deres bysbørn omkommer i en brand.