Det er lettere at få nye venner, hvis man går i mærketøj eller har en dyr mobiltelefon. Det oplever hver tredje elev i 4. klasse herhjemme.

iPhone fra Apple, jeans fra Dolce & Gabbana og trøje fra G-Star.

En endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Børnerådet viser, at hver tredje elev i 4. klasse oplever, at det er lettere at få nye venner, hvis man går i mærketøj eller har en dyr mobiltelefon. Det skriver Politiken.

Samtidig oplever hver syvende barn, at de bliver holdt uden for fællesskabet, fordi de ikke har de rigtige mærkevarer.

Det gælder især de børn, der mærker, at forældrene har økonomiske problemer, viser undersøgelsen, der er baseret på knap 1.300 skolebørn fra 66 skoler.

-De velbeslåede elever aner ikke, at deres mindre velbeslåede kammerater føler sig udelukket fra fællesskaberne og skjuler deres fattigdom, siger Børnerådets formand, Lisbeth Zornig Andersen.

Familierådgiver, forfatter og foredragsholder Lola Jensen mener, at forældrene bør give børnene de dyre mærkevarer, hvis økonomien er til det.

- Er ens barn nederst i klassens hierarki, er der ingen grund til, at forældrene lader barnet blive spiddet i klassen. I de tilfælde må forældrene give efter, siger hun

Men løsningen er ikke at give børnene alt det, de peger på, mener børnepsykolog John Halse:

- Forældrene skal ranke ryggen og sige: Du har andet at byde på. Mor elsker dig - og på den måde anerkende barnet for, hvad det er, siger han.

- Barnet skal lære, at det ikke kan få i pose og sæk. Ellers gør forældrene det en bjørnetjeneste, fordi barnet som voksen vil få svært ved pludselig ikke at kunne få alt,

/ritzau/