Se hvor i landet politiet må øge trafikkontrollen for at nå budgettet

Flere af landets politikredse er kommet så langt bagud med at kontrollere fartsyndere, at de nu indfører toholdskift og laver ekstra weekend-kontrol for at opfyldte de såkaldte måltal.

En af de politikredse, hvor det står værst til, er Midt- og Vestsjællands Politi.

Her skulle man have kontrolleret 713 timer mere, hvis man skulle kontrolleret lige meget hele året for at nå målet om 4000 timer på et år. Så resten af året bliver med intensiv kontrol.

- Vi har derfor nu øget antallet af måletimer per døgn, så vi blandt andet kører med toholdsskift, forklarer chefpolitiinspektør Steen Skovgaard.

Læs også: 1.000 biler stoppet: Bøderegn over bilister på Vestegnen

Han forklarer, at man i begyndelsen af året var blevet lovet flere fotovogne, hvilket dog gik i vasken, da Rigspolitiet opsagde kontrakten med leverandøren af vognene.

- Vi havde en forventning om at få nogle flere biler. Den forudsætning holdt ikke og så kom vi bagud. Vi har nok haft for stor tillid til, at vi ville få mere materiel, siger han og bekræfter, at kredsens polidirektør har en økonomisk grund til at nå målet.

- Hvis vi ikke når målet, kan det få konsekvenser for direktørens bonus. Dette måltal er dog et element blandt, flere som afgør bonussen. Personligt får jeg intet ud af det, men det er da ikke sjovt at være den, som ikke kan leve op til kravene, siger han og understreger, at det for ham handler om at øge trafiksikkerheden.

Midt- og Vestsjællands politidirektør Anders Linnet fik sidste år 65.000 kroner i bonus.

Læs også: Fotovogne bagud på budget: Nu skal de køre i to-holdsskift

Også hos Østjyllands Politi får man travlt, hvis man skal nå sine mål.

- Vi er et stykke bagefter, da vi skal nå 4000 timer og midt i september havde registreret 2200 timer, siger vicepolitiinspektør Kristian Thomsen, der er chef for færdselsafdelingen.

- Hvordan vi når målet, har jeg ikke lyst til at kommentere. Men vi har et målkrav, og det indfrier vi.

Det er dog ikke alle kredse, der er bagud. I Syd- og Sønderjylland er man hele 645 timer foran, mens man i det midt- og vestjyske stort set rammer plet, idet man lige nu er ca. 33 timer foran planen.

Her understreger chefpolitiinspektør Knud Stadsgaard vigtigheden af at planlægge ordentligt.

- Det vigtigste er at udvise rettidig omhu, for prøv at forestille dig, at vi kommer ind i december, og sneen falder tæt. Så kører folk jo alligevel langsomt, så der skal vi selvfølgelig ikke have politifolk til at sidde og blomstre i fotovogne.

Hos bilisternes interesseorganisation FDM er afdelingschef Torben Kusk bekymret over, at enkelte kredse nu vil intensivere kontrollen for at nå måltal.

- Det er uhensigtsmæssigt, fordi det giver et ujævnt kontroltryk henover året. Og det bestyrker vores bekymring om, at det her handler om at skabe en fortjeneste, fordi man skal opfylde nogle måltal, siger han.

- Vi risikerer nu situationer, hvor en politimand føler sig presset til at kontrollere på steder og tidspunkter, hvor det ikke giver mening, bare for at nå nogle måltal. Så vores ønske er, at man fokuser mere på kvaliteten af denne indsats i stedet for udelukkende at kigge på kvantitet.

Her er politiet bagud med bøderne

Nordjyllands Politi
Mål: 4000 timer (31/12)
Status: 2323 timer (pr. 3/10)
Pt. 344 timer bagud

Østjyllands Politi
Mål: 4000 timer (31/12)
Status: 2200 timer (midt i september)
Pt. 632 timer bagud

Sydøstjyllands Politi
Mål: 4000 timer (31/12)
Status: 2900 timer (sidst i september)
Pt. 100 timer bagud

Midt- og Vestsjællands Politi
Mål: 4000 timer (31/12)
Status: 1951 timer (sidst i august)
Pt. 713 timer bagud

Københavns politi (inklusiv Bornholm)
Mål: 6000 timer (31/12)
Status: 3895 timer (sidst i september)
605 timer bagud

Nordsjællands Politi
Mål: 4000 timer (31/12)
Status: 2415 timer (3/10)
618 timer bagud

Vestegnens Politi
Mål: 4000 timer. (31/12)
Status: 2039 timer. (Pr. 7/10)
1038 timer bagud

Her er politiet foran med bøderne

Midt- og Vestjyllands Politi
Mål: 6000 timer (31/12)
Status: 4533 timer (sidst i september)
33 timer foran

Syd- og Sønderjyllands Politi
Mål: 6000 timer (31/12)
Status: 5244 timer (6 oktober)
645 timer foran

Fyns Politi
Mål: 4000 timer (31/12)
Status: 3212 timer (sidst i september)
212 timer foran

Sydsjællands- og Lollands Falsters Politi
Mål: 4000 timer (31/12)
Status: 3175 timer (sidst i september)
175 timer foran