Postnord skal fyre op mod 4.000 danske ansatte, da der skal spares 2,3 milliarder kroner.

Det skriver Postnord i en pressemeddelelse.

I pressemeddelelsen fremgår det, at selskabet over de næste to-tre år skal afskedige mellem 3.500 og 4.000 ansatte i Danmark. Det sker for at imødekomme den stigende digitalisering herhjemme og for at sørge for, at selskabet i fremtiden kan blive profitabelt. Af de jobs vil omkring 500 være administrative.

De store besparelser i Postnords danske afdeling forventes at ville koste op mod tre milliarder svenske kroner, hvilket svarer til 2,34 milliarder danske kroner, og de penge skal blandt andet findes ved fyringer, skriver Postnord i pressemeddelelsen.

Som forklaring på de store omvæltninger, der skal ske i Postnord, forklares det i pressemeddelelsen, at postmængden i Danmark er faldet med omkring 80 procent. Postnord har tidligere forsøgt at imødekomme netop den stigende digitalisering, som selskabet har været ramt af, men i 2016 gik den ekstra stærkt, og derfor ser selskabet sig nødsaget til at foretage yderligere justeringer.

En af de ændringer, som Postnord kommer til at foretage er på omdelingen af breve, skriver selskabet. Der skal derfor indføres en ny produktionsmodel i selskabet, når det kommer til brevpost.

I den nye model kommer breve til at blive omdelt efter to modeller: Den første består i almindelige breve, der omdeles inden for fem dage, mens der også kommer et 'fast flow' for breve, hvor de afleveres i løbet af 24 timer.

En anden ændring kommer til at være inden for uddeling af det, Postnord kalder 'adresseløs reklamer' og så også lokale ugeaviser. Det vil Postnord ikke længere kunne stå for levering af, lyder det i pressemeddelelsen.

»Når omstillingen af den danske virksomhed er gennemført, vil vi have en skalerbar og økonomisk bæredygtig produktionsmodel, som gør det muligt at opretholde postbefordringspligten med en lønsom brevvirksomhed selv med små brevmængder,« siger Håkan Ericsson, PostNords koncernchef i pressemeddelelsen.

»De tiltag, vi nu gennemfører for at reducere koncernens administrative omkostninger, er nødvendige uafhængigt af problemerne i den danske virksomhed. De gennemføres for at sikre fortsat og varig konkurrenceevne trods den omfattende digitalisering og hårde konkurrence,« siger Håkan Ericsson.

Det oplyses desuden, at Postnords ledelse ikke forventer, at der skal yderligere investeringer fra ejere af selskabet, den danske og svenske stat.