Lige nu er det kun medarbejderne, der kan benytte sig af det. Men snart lancerer supermarkedskæden Bilka et helt nyt online-koncept til kunderne.

2017 bliver året, hvor Bilka går ind i krigen om de kunder, der foretrækker at købe deres dagligvarer med et klik med musen, skrev Business.dk mandag.

Efter sommer vil supermarkedskæden nemlig lancere BilkaToGo, som er et online-supermarked, hvor man via sin smartphone, tablet eller pc kan bestille varer over nettet. Konceptet adskiller sig dog noget fra konkurrenter som nemlig.com og Årstiderne.

Det er nemlig ikke muligt at få varer leveret til døren. I stedet vil du kunne hente dine varer færdigpakket i et af Bilkas varehuse, efter du har bestilt dem på telefonen, Ipaden eller computeren via et såkaldt 'Click-and-collect'-koncept.

Efter Bilkas opfattelse kan kæden nemlig ikke tjene penge på forretningsmodellen, hvis kunderne samtidig skal have leveret online-dagligvarerne til hoveddøren.

Det forklarer koncerndirektør med ansvar for E-commerce og det digitale område, Kenneth Nielsen, i en intern nyhed til Dansk Supermarkeds medarbejdere, som BT har fået lov til at citere fra:

»Endnu er ingen i Danmark eller ret mange andre steder lykkedes med at få leverancer helt hjem til folks hoveddør til at løbe rundt. Derimod har vi identificeret click-and-collect som et af de områder inden for online fødevarer, som er skalerbart, og hvor der er mulighed for at skabe rentabel forretning. Vi tror på, at click-and-collect har betydeligt potentiale, da vi har taget de fordyrende led ud,« siger Kenneth Nielsen i den interne nyhed.

Dansk Supermarked oplyser samtidig, at 'Click-and-collect' er i kraftig vækst i udlandet, herunder i Frankrig og Storbritannien.

I øjeblikket tester Bilka konceptet internt på en række medarbejdere, der har fået mulighed for at prøve konceptet af, inden BilkaToGo rulles ud i en række udvalgte Bilka-varehuse.

Også Mark Nielsen, der er koncerndirektør hos Bilka, er begejstret for supermarkedskædens nye tiltag:

»Der er blevet arbejdet intensivt med projektet på tværs af afdelinger igennem længere tid, og efter at testen er gået i luften, har vi fået virkelig mange gode tilbagemeldinger fra kollegerne. Så lige nu glæder vi os bare helt vildt til at få rullet pilotprojektet ud til vores varehuse, så de første kunder kan få gavn af BilkaToGo,« siger Mark Nielsen.