»Det var stærkt ubehageligt og stærkt chokerende, at jeg havde fået en anden kvindes personlige dokumenter.«

Sådan siger Benny Gunnø, efter han i begyndelsen af året opdagede en alvorlig sikkerhedsbrist hos e-Boks og efterfølgende oplevede et sandt tovtrækkeri med tjenesten for at få adgang til sin egen hustrus papirer.

I oktober sidste år mistede Benny Gunnø pludseligt sin kone efter kort tids sygdom. Midt i chokket og den ubærlige sorg måtte han ordne alt det praktiske efter dødsfaldet, og han fik sendt en skifteretsattest af sted, så han kunne få adgang til hendes e-Boks.

I første omgang ville e-Boks ikke modtage attesten, som var sendt pr. brev, men bad ham vedhæfte de personlige oplysninger i en ukrypteret mail. En procedure, som Benny Gunnø kalder 'stærkt kritisabel'. Men det egentlige problem opstod, da han endelig fik adgang til e-Boksen og efter et par måneder måtte konstatere, at hans afdøde hustrus digitale postkasse pludselig ikke længere indeholdt hendes personlige dokumenter, men nu var fyldt med personfølsomme oplysninger på en vildtfremmed kvinde.

»Jeg åbnede e-Boksen for at se, hvad det drejede sig om. Hvad jeg havde fået adgang til. Og der lå breve fra kommunen, personlige papirer, adresse og personnummer. Havde man haft ondsindede intentioner, havde man fri adgang til det hele,« siger Benny Gunnø, der konstaterede, at der var tale om en afdød kvinde, da brevene var stilet til 'boet efter' pågældende.

»Man skal huske på, at e-Boks jo ikke er frivilligt, men en ordre, og noget vi bliver påduttet. Når man ikke kan vælge det fra, og der er tale om så dybt personlige dokumenter, må man i det mindste kunne stole på, at der er maksimal sikkerhed. Jeg forventede faktisk, at de var i de bedste trygge hænder,« siger Benny Gunnø til BT.

Og det burde de også være, siger kommunikationsdirektør hos e-Boks, Susanne Søndahl Wolff, som kalder det hele en beklagelig fejl.

»Der er sket en tastefejl, hvor en medarbejder har fået tastet et forkert CPR-nummer ind. Det er en menneskelig fejl, der gør, at han (Benny Gunnø, red.) får adgang til en anden brugers e-Boks. Og det opdager vi relativt hurtigt, og der bliver lukket ned efter 40 minutter, fordi han retter henvendelse,« siger hun.

Reelt havde Benny Gunnø dog haft adgang siden december, hvor e-Boks ryddede op i supportsystemet, lavede tastefejlen og byttede adgangen til hans hustrus postkasse om til en andens. Altså en måned inden han opdagede det, kontaktede e-Boks og fik lukket adgangen ned på de 40 minutter.

Kan det ske for andre?

Men her blev sagen desværre ikke lukket. For da han hurtigt fik gjort dem opmærksom på den kritiske sikkerhedsbrist, havde han håbet, at der straks kunne blive åbnet for hans kones e-Boks. Men efter halvanden måned med flere mails og opringninger til kundeservice var hendes e-Boks stadig gabende tom, og Benny Gunnø nåede på et tidspunkt at frygte, at hans afdøde hustrus dokumenter var gået tabt for evigt, siden e-Boks undgik at svare på hans henvendelser så længe. Men adgangen er nu blevet genetableret, efter BT er gået ind i sagen.

Benny Gunnø synes dog stadig, at e-Boks' troværdighed vakler. Derfor frygter han, at andre har fået adgang til hans kones e-Boks, selvom kundeservicemedarbejdere hos tjenesten har forsikret ham om det modsatte. Eventuelt kan der være sket et simpelt bytte, så den er røget i hænderne på de pårørende til den afdøde kvinde, hvis e-Boks han selv fik adgang til, overvejer Benny Gunnø.

»De siger, at det ikke er sket, men jeg har jo ingen garantier for, at det er rigtigt. Det tror jeg egentlig ikke, det er. For deres adfærd er ikke tillidsvækkende,« siger han på baggrund af det lange opslidende forløb.

Men det afviser kommunikationsdirektør Susanne Søndahl Wolff.

»Vi kan garantere, at det ikke er sket. Man sidder og taster CPR-numrene ind manuelt, så der byttes ikke rundt på den måde,« siger hun og tilføjer:

»Det er første gang, vi har oplevet, at det her er sket. Og vi gør alt for at tjekke, at der ikke sker fejl, men man kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke sker tastefejl.«

Til gengæld kan hun garantere, at det ikke er sket for andre - såfremt man går ud fra, at man ville have rettet henvendelse til e-Boks, hvis man konstaterede adgang til en fremmeds dokumenter.

»Vi får jo typisk besked fra folk, hvis der opstår en fejl, og jeg har tjekket hos vores support og teknikere, og de har ikke oplevet det her tidligere. Til trods for, at vi ekspederer omkring 130 adgange om ugen,« siger Susanne Søndahl Wolff.

»Vi har været i kontakt med de pårørende (til kvinden, hvis e-Boks Benny Gunnø fik adgang til, red.) og sagt, hvad der er sket, og vi har selvfølgelig beklaget. De så roligt på det. Det er selvfølgelig en del af proceduren,« siger hun.

BT har ligeledes været i kontakt med de pårørende. De har ikke ønsket at medvirke i artiklen, men kalder e-Boks' håndtering af sagen for tilfredsstillende.