Der er for mange forsinkelser og for dårlig kundeinformation på Kystbanen. Måske bliver Kystbanen på strækningen København-Helsingør omdannet til S-tog.

Transportminister Lars Barfoed (K) er så træt af uregelmæssighederne på Kystbanen mellem København og Helsingør, at han overvejer at gøre strækningen til en del af S-tog-systemet.

- Blandt andet vil det indgå i mine overvejelser, om Kystbanen skal inddrages i S-tog-systemet for at skabe en mere robust drift, siger Lars Barfoed efter et møde mandag med DSBFirst, DSB, Banedanmark og Trafikstyrelsen om problemerne på Kystbanen og i Øresundstrafikken.

DSBFirst overtog driften af Kystbanen i januar 2009. Efter en kaotisk start fik DSBFirst efterhånden mere styr på tingene, men det er aldrig blevet godt nok, understreger ministeren.

- Og selv om vi tidligere på året satte ind med en robusthedsplan med ekstra kapacitet til at opfange forsinkelser fra Sverige, har det ikke været tilstrækkeligt. Derfor sætter vi nu yderligere en række initiativer i gang, der skal forbedre kundeoplevelsen og regulariteten på Kystbanen, siger Lars Barfoed.

Initiativerne går ud på, at Kystbanen skal lære af de gode erfaringer med S-tog-systemet og indhente ekstern ekspertbistand for at finde nye løsninger til en forbedret regularitet.

- Det vil endvidere blive overvejet, om Kystbanen og Øresundstrafikken på længere sigt skal organiseres anderledes efter den nuværende kontraktperiodes udløb i 2018, siger Lars Barfoed.



/ritzau/