Amerikanere skal holde sig fra at bande foran bossen. For bandeord kan betyde, at de får sværere ved at rykke op i hierarkiet

Det betaler sig at vaske munden med sæbe, inden man tager på arbejde.

For banden og svovlen på jobbet kan ikke bare skabe et dårligt forhold til kollegerne, det kan også ende med at koste dig en forfremmelse, viser en ny undersøgelse foretaget i USA af hjemmesiden CareerBuilder.com, skriver Forbes.

Undersøgelsen peger på, at 64 procent af de amerikanske arbejdsgiverne har lavere tanker om medarbejdere, som jævnligt bruger de mere farverige ord i vokabulariet. Og 57 procent vil samtidig være mere betænkelige ved at forfremme personer, der bander meget.

- Mange arbejdsgivere værdsætter en professionel opførsel, og når en ansat bander, kan en leder betragte det som et brud på denne gode opførsel, forklarer Rosemary Haefner fra CareerBuilder.

Hun understreger, at det særligt er på arbejdspladser med megen kontakt mellem ansatte og kunder, at et er en dårlig idé at bande. Her kan banderiet skabe et dårligt indtryk af virksomheden, lyder forklaringen.

Men opfattelsen af bandeord afhænger også af arbejdspladsen, understreger Rosemary Haefner. På nogle arbejdspladser er der nemlig en kultur, hvor alle de ansatte - og som regel også chefen selv - jævnligt tyer til bandeord, og så kan det være helt acceptabelt at give fanden i banderiet.

Undersøgelsen er baseret på svar fra mere end 2.000 rekrutteringschefer og 3.800 amerikanske ansatte.