Irmas reklame, hvori de kritiserer drenge, som danser ballet, møder hård kritik fra tidligere ballet-stjerne.

Supermarkedskæden Irma ville bare sælge grillbøffer, men endte med at konstatere, at drenge, som danser ballet, ikke er rigtige mænd.

I en ny reklame-kampagne med post-it-sedler, som er kommet ud både på plakater i Irma-butikkerne, ved busstoppesteder og i Irmas eget blad Krydderiet, skriver de nemlig følgende om mænd og ballet.

- Hej Skat, Alarm!!! Emil vil gå til ballet. Vi må have gjort noget forkert. Kan du ikke gøre nogle mandeting.Det har vakt forargelse blandt brugerne på Irmas officielle Facebook-side, og nu tilslutter instruktør og tidligere solodanser Alexander Kølpin sig gruppen af forargede læsere.

- Det er en nedladende, uigennemtænkt og ikke særlig elegant måde at reklamere for sine varer på, siger Alexander Kølpin.


Satser på dårlig omtale

Supermarkedskæden må arbejde efter princippet om, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale, vurderer Alexander Kølpin.

LÆS MERE
- Irma flytter fokus fra, om de leverer nogle gode vare, ved at pege fingere af nogle i samfundet, som laver noget lidt andet end andre - i stedet for at konkurrere på deres produkter, siger han.

- Irma prøver åbenbart at opnå Lars von Trier-effekten ved at få dårlig omtale, hvor de sætter lighedstegn mellem dansere og bøsser, men de får fremstillet sig selv som ignoranter, siger Alexander Kølpin

Gik efter hyggelig

På Irmas Facebook-side undskylder en 'Gitte', som er marketingschef hos Irma, supermarkedets kritik af drenge, som gerne vil gå til ballet.

- Irma beklager DYBT, hvis vi fejlagtigt har stødt nogen - vi har aldrig aldrig haft til hensigt at lave en reklame, der udtaler sig nedsættende om folks seksuelle overbevisning, lyder det fra Gitte, som fortsætter:

LÆS OGSÅ

- Vi har udelukkende ønsket at lave en hyggelig kampagne, der bringer smilet frem. Vi må erkende, at dette ikke er lykkedes.

Ifølge marketingschefen vil reklamerne, som kritiserer drenge, der går til ballet, blive pillet ned i løbet af mandag.