Skadestuepatienter skal i behandling inden for en til to timer, lyder nye servicemål i Region Hovedstaden. Uambitiøst, mener patienter.

Det store flertal af akut syge og tilskadekomne, som opsøger skadestuerne i Region Hovedstaden, kan være sikre på at få hjælp inden for én og allerhøjst to timer.

Dét er ifølge Berlingske budskabet i et politisk servicemål, som nu indføres for akutmodtagelser og -klinikker i hovedstadsområdet, efter at de har været hårdt kritiseret for at lade folk vente urimeligt længe. Berlingske afdækkede således sidste sommer, at patienter i nogle tilfælde kunne komme til at vente op til 12 timer, hvilket fik personale til at slå alarm over forholdene på især de store akutmodtagelser.

- Det er et signal om, at vi gerne – ud over at yde den bedste behandling – også vil give borgerne en ordentlig service, så de ikke kommer til at vente alt for længe, før behandlingen kommer i gang, siger formanden for regionens kvalitetsudvalg, Kirsten Lee (R).

Konkret gælder servicemålet for patienter, som ved ankomsten til skadestuen skønnes at høre til i de grønne og blå såkaldte triageringsgrupper, hvor skaderne eller sygdommen er mindre alvorlig, f.eks. en splint i fingeren, en forstuvning, forstoppelse, feber eller tilbagevendende svimmelhed.

Den kategori af patienter udgør 60-80 pct. af de ca. 340.000 borgere, som årligt henvender sig på skadestuerne i Region Hovedstaden, og ifølge de nye servicemål skal halvdelen af de »blå og grønne« patienter opleve, at behandlingen sættes i gang inden for én time, mens 95 pct. af patienterne skal være i gang med behandlingen inden for to timer.

Hensigten er også, at det jævnligt skal måles, hvordan det går med at opfylde målene, så der kan skrides ind, hvis ventetiderne begynder at stige.

Servicemålene kommer, efter at regionen i forvejen har sat gang i en række tiltag for at få ventetiderne ned. Bl.a. har de store skadestuer fået penge til at ansætte mere personale, og der er indført såkaldte fast-tracks for at sikre hurtig behandling af patienter med småskader.

Det har fået den gennemsnitlige ventetid til at falde med 20 minutter til 39 minutter, og ifølge den seneste analyse af ventetiderne er skadestuerne i regionen allerede nu tæt på at opfylde servicemålene. For omkring 90 pct. af patienterne er behandlingen i dag sat i gang inden for to timer.

Målene er også lempeligere end i andre regioner, hvor ambitionen er, at 95 pct. af patienterne skal i behandling inden for én time, men så langt ønsker man ikke at gå i Region Hovedstaden.

- Vi ønsker ikke at poste en masse penge i de mindst syge patienter. Servicen skal være i orden, men det skal ikke være en deluxe-model, siger Kirsten Lee.

I Danske Patienter mener formand Lars Engberg ikke, at servicemålene er særligt ambitiøse:

- Spørgsmålet er, om de flytter så meget. Jeg synes, at man burde gå efter 95 pct. inden for én time. Når man henvender sig på skadestuen, er det fordi, man er utryg, så det ville være en rimelig tidsgrænse, siger han til Berlingske.