Har du haft en dårlig oplevelse med Airbnb? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.

Det er populært som aldrig før at tjene en ekstra skilling på at leje sin bolig ud gennem den verdensomspændende udlejningsportal Airbnb. Knap 900.000 gæster tjekkede sidste år ind hos danske Airbnb-udlejere. Det er 26 procent flere end i 2016, hvor tallet var 711.920 og en mangedobling, siden Airbnb blev oprette som selskab for 10 år siden. Fire år senere var der 28.000 Airbnb gæster i Danmark stigende til 214.000 i 2014. Det viser de seneste tal fra selskabet.

Alt tyder på, at væksten vil fortsætte, og i de kommende måneder er det højsæson for Airbnb-gæster. Men før du kaster dig ud i at leje din bolig ud gennem tjenesten, skal du tage dine forholdsregler, lyder anbefalingen fra Forbrugerrådet Tænk. Selv om sagerne er få, går det nemlig nogle gange helt galt.

»Der har tidligere været eksempler fremme, hvor udlejere har fået brugt deres bolig som bordel,« siger Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk og tilføjer:

»Som udlejer kan du ende i gråzone, hvor hverken Airbnb’s værtsgaranti eller dit forsikringsselskab dækker, hvis en lejer har ødelagt noget af dit inventar eller bevidst har begået hærværk.«

Vibeke Myrtue Jensen gør samtidig opmærksom på, at Airbnb forbeholder sig ret til, at konflikter mellem Airbnb og udlejer skal afgøres ved såkaldt arbitration.

»Det betyder, at en konflikt mellem dig og Airbnb skal afgøres ved en voldgift i USA. Det er måske ikke lige der, man som dansk forbruger ønsker, at ens sag skal afgøres. Normalt kan man klage til et Ankenævn, men det er ikke en mulighed her, fordi Airbnb ikke er dansk,« siger hun.

Både Forbrugerrådet Tænk og forsikringsselskabet Tryg gør opmærksom på, at Airbnb’s såkaldte værtsgaranti, der dækker skader på op til seks millioner kroner, er indhyldet i så mange vilkår og undtagelser, at betingelserne kan være svære at gennemskue og leve op til.

»For at værtsgarantien kan bruges, skal du som udlejer kunne dokumentere dine værdier, og Airbnb stiller krav om, at du politianmelder krav på mere end 300 dollar. Det betyder eksempelvis, at hvis en lejer har spildt ketchup på din hvide sofa, og pletten ikke kan gå af, så skal du som udlejer gå til politiet og anmelde det. Det er ikke en typisk vej at gå som dansk forbruger,« siger Vibeke Myrtue jensen.

BT har været i kontakt med flere forsikringsselskaber som samstemmende forklarer, at en almindelig indboforsikring ikke dækker, hvis en lejer ved et uheld beskadiger inventar eller din ejendom.

»Når vi ikke dækker ved udlejning, er det fordi risikoen er noget højere. Det er jo en slags  hoteldrift-light, man begiver sig ud i. Vi dækker, hvis der sker brand- eller vandskader, men ikke tyveri, hærværk eller andre ulykker, som en lejer kunne være skyld i,« siger pressechef i Codan Mads Houe.

Hos nogle forsikringsselskaber som eksempelvis Alka kan man tilkøbe en tilvalgs dækning, som dækker skader eller tyveri begået af lejere. Hos Alka koster det fra omkring 50 kroner om dagen.

Hos Tryg har man valgt at indgå et partnerskab med tjenesten Lejlighedsvis, der sørger for alt i forbindelse med udlejning via Airbnb. Det betyder, at man som udlejer er dækket både ved tyveri og hærværk. Det koster 17,5 procent af lejeindtægten.

»Ved alle udlejninger foretaget igennem Lejlighedsvis vil tyveri, uhelds-, og hærværksskader være dækket med op til 100.000 kroner. Vi har via vores samarbejde med Lejlighedsvis modtaget meget få anmeldte Airbnb-skader,«  siger pressekonsulent i Tryg Christian Kehler.

Thomas Sørensen fik raseret sit hus, da han lejede det ud gennem Airbnb. Fofo: Privat foto
Thomas Sørensen fik raseret sit hus, da han lejede det ud gennem Airbnb. Fofo: Privat foto Foto: Privat
Vis mere

Håndværkere misbrugte Thomas’ hus: Jeg var helt klart for blåøjet

Stjålne ejendele og et møgbeskidt hjem blev resultatet af, at Thomas Sørensen fra Silkeborg udlejede sit hjem i en uge gennem Airbnb. Han var ikke forsikret, og han har ikke fået hverken kompensation eller en undskyldning.

Det fortæller den 44-årige skolelærer, der er færdig med at leje sit hus ud, efter 12 håndværkere ifølge ham misbrugte hjemmet.

»Hele den oplevelse af, at man kommer hjem i en tro på, at de selvfølgelig har passet på ens ting, men i stedet har svinet huset til - man kunne se, at de havde gået ind og ud med sko, så der var jord over det hele, det flød med bajere på børneværelset, de havde tømt mine øl og min spiritus, havde stjålet deodoranter og punkteret en madras - svarer vel til den følelse folk har, når der har været indbrud. Ens hjem er blevet invaderet, og tilliden er brudt,« siger han.

Thomas Sørensen udlejede sit hus i efterårsferien 2016, mens han var på Haiti. Men i stedet for fem personer, flyttede der et dusin tjekkiske håndværkere ind, og hans nabo kunne således iagttage, at der uventet holdt fire biler parkeret i indkørslen, fortæller han.

Håndværkernes hærgen resulterede i timers rengøring og en konstatering af, at de stjålne ting ikke blev dækket af forsikringsselskabet, da Thomas Sørensen blot har en almindelig indboforsikring.

»Jeg tog fat i mit forsikringsselskab, men jeg fandt ud af, at jeg skulle have haft en tillægsforsikring. Så jeg var helt klart for blåøjet. Jeg skulle have været langt mere fremme i skoene i den her situation. Og det blev ikke bedre af, at jeg ikke var hjemme, da de overtog huset, og at jeg først kom hjem, efter de var rejst. For vi så aldrig hinanden i øjnene, og der var ingen menneskelig kommunikation,« siger han.

Thomas Sørensen har aldrig hørt fra Airbnb, selv om han fortæller, at han har sendt udlejningsportalen en mail. Som følge deraf har han i stedet kort efter sin uheldige oplevelse skrevet en kritisk anmeldelse af udlejningsportalen på Trustpilot, hvor han opfordrer andre til at tænke over, hvordan de er forsikret.

»Man kan risikere at få sit hus eller lejlighed smadret fuldstændig for et par sølle tusind kroner,« lyder hans budskab.

Udtalelse fra Airbnb

»Vi ærgrer os over at høre om denne oplevelse, og vi undersøger nu aktivt, hvad der er sket. Vores tillids- og sikkerhedsteam er i kontakt med værten og støtter fortsat denne under vores værtsgaranti-program.«

»Hver nat overnatter mere end to millioner mennesker verden over i hjem tilknyttet Airbnb, og hændelser som disse er utrolig sjældne.«

 

Har du haft en dårlig oplevelse med Airbnb? Så hører BT meget gerne fra dig. Send en mail til 1929@bt.dk eller skriv en besked til os her på Facebook.