Mange ældre kører i mindre sikre biler, viser en ny undersøgelse. Antallet af ældre bilister vil øges markant i de kommende år.

Træthed og bilkørsel er en dårlig cocktail. Det gælder for både unge og ældre bilister, men nu retter Transportministeriet alligevel en særlig appel til ældre bilister om at være ekstra opmærksomme på både deres fysiske og psykiske tilstand, før de sætter sig bag rattet. En ny undersøgelse af ulykker med bilister over 70 år viser nemlig, at ulykkerne ofte sker som følge af et blackout eller en generelt fysisk eller psykisk svækket tilstand hos bilisten. Bag rapporten står Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU), der har dybdeanalyseret i alt 32 ulykker.

- Vi lægger ikke op til, at det skal være sværere for ældre at få fornyet sit kørekort. Pludseligt opståede ildebefindende kan nemlig alligevel ikke forudses ved et lægetjek. Derimod er det bilisternes selv og deres pårørende, som skal blive bedre til at vurdere, hvornår det er uansvarligt at sætte sig ud i sin bil, siger formanden for kommissionen, Sven Krarup Nielsen.

- Og så anbefaler vi, at der fremover altid udtages blodprøve ved ulykker i dag, hvor der er personskade. I dag er det op til politiets vurdering, påpeger han.

For at forebygge ulykker opfordrer kommissionen blandt til, at de ældre er mere opmærksomme på at have den rette temperatur i bilen. De skal også vide, om bestemte typer medicin kan svække for eksempel reaktionsevnen.

Den hyppigste type ulykke med ældre sker i vejkryds, hvor de har svært ved at overskue forholdene og typisk overser deres vigepligt. Her foreslår kommissionen, at hastigheden ved kryds skal sænkes generelt.

Transportministeriet har bestilt undersøgelsen, fordi der i de kommende år vil komme flere ældre bilister på vejene. Og selv om flere undersøgelser i dag har vist, at +70-årige bilister ikke er involveret i flere ulykker end yngre aldersgrupper, kan billedet ændre sig.

Ifølge undersøgelsen kommer ældre langt alvorligere til skade end modparterne ved ulykkerne. Det sker ikke kun, fordi de er mere fysisk skrøbelige, men også fordi deres biler er af ældre årgange og dermed mindre sikre end moderne biler.

- Ældre mennesker passer godt på deres biler og beholder dem længere. Det betyder så desværre, at de ofte kører i mindre sikre biler, der ikke har noget af det moderne udstyr, som ville kunne hjælpe dem, siger Sven Krarup Nielsen.

Han tænker her på udstyr som sideairbags og sikkerhedsseler med en såkaldt selekraftbegrænser, der kan øger sikkerheden for bilisterne.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) udtaler i en pressemeddelelse, at de ældre skal kunne færdes sikkert i trafikken og bevare deres mobilitet:

- Med HVUs undersøgelse har vi fået et vigtigt bidrag til, hvordan der kan skabe nogle sikre rammer, som tager højde for flere ældre i trafikken, siger han.