10.000 danskere valgte sidste jul at give en ged eller en anden humanitær gave til verdens fattige. I år får geden konkurrence fra proteser til ofre for landminer.

Drop de bløde pakker og læg i stedet et ben under juletræet. Sådan lyder opfordringen fra organisationen Folkekirkens Nødhjælp, der igen i år vil have danskerne til at aflyse noget af julegaveshoppingen på Strøget og i stedet sende mere end en tanke til verdens fattige. Det skriver B.dk.

»Giv et ben« er den nye gave i organisationens »Giv en ged«-julekampagne, der har kørt i syv år.

Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Henrik Stubkjær, siger, at protesen kan gøre en forskel for, om familier med landmineofre har et økonomisk grundlag at leve på eller ej.

- Danskere, der køber »et ben«, er med til at sikre, at mineofre kan få arbejde og sikre deres familier økonomisk. Mange mineofre mangler et eller to underben, derfor er der først og fremmest behov for underbensproteser, siger han til B.dk.

De seneste år har 10.000 danskere om året valgt at købe en ged eller en af de andre efterhånden mange forskellige alternative gaver.

Ben-gaven går til at producere kunstige proteser til ofre for landminer til befolkningen i Myanmar. Landet er verdens tredje mest minerede land ifølge initiativet Landmine and Cluster Munition Monitor. Antallet af skader er ikke gjort op, men ifølge Folkekirkens Nødhjælp er de omkring 1.000 identificerede ofre i Myanmar kun toppen af isbjerget.

Det anslås ifølge Landmine and Cluster Munition Monitor, at der ligger miner spredt i 66 lande. I 2010 blev 4.000 mennesker dræbt eller såret ved ulykker med landminer. Omkring 70 procent af ofrene var civile, og en stor del af dem var børn.

Folkekirkens Nødhjælp har solgt 122.000 »Giv en ged«-gaver og indsamlet mere end 26,5 millioner kroner til projekter i verdens fattigste lande.

Efter geden er flere gaver kommet til. Man kan købe en flok høns og en hane og hjælpe kvinder i Malawi. Man kan give en bold til gadebørn i Kirgistan eller en risbank til Cambodjas småbønder. I alt har der været 38 forskellige velgørenhedsgaver gennem de seks år, kampagnen har eksisteret.

Den mest populære gave er dog stadig geden. I alt er der blevet solgt 31.500 geder siden 2006.