- Det er ikke noget, jeg ligger vågen om natten over, men det er da en dejlig oplysning på vegne af mig og min far, der oprettede virksomheden i slutningen af 1990erne, for vi er jo en relativ ung virksomhed. Og så er det også dejligt på vegne af alle vores medarbejdere og kolleger. Jeg synes da også, det er et dejligt skulderklap til dem.

Sådan lyder kommentaren fra Christian Stadil, indehaver af virksomheden Thornico, til, at han sammen med sin far i år er blevet årets højdespringer på Berlingske Business Magasins liste over landets 100 rigeste. Med en anslået formue på 3,5 mia. kr. er Christian og Thor Stadil nemlig sprunget fra 65. pladsen til 23. pladsen.

Og det er noget af en præstation for far og søns selvskabte virksomhed. For der var nok ikke mange, der troede, at det ville blive så bragende en succes, da Christian Stadil i 1999 sammen med sin far, advokat Thor Stadil, stiftede virksomheden Thornico og samtidig opkøbte det konkursramte tøjmærke Hummel.

Skeptikerne tog fejl

Men skeptikerne tog fejl. Far og søn fik på få år vendt bøtten for Hummel, der gik fra at være et fallerende sportstøjmærke til retrosmart modetøj, som selv store stjerner som Madonna og Gwen Stefani gik i. Og det gik også godt for de fleste af de andre firmaer, som Thornico investerede i. For modsat rådgivernes råd om at holde sig til én branche, valgte Christian og Thor Stadil at investere bredt og spille på mange heste - det man i erhvervslivet kalder en ’konglomeratmodel’.

I årenes løb har de foruden Hummel investeret i bl.a. skibsfart, osteproduktion, teknologi, ejendomme, æggebakker samt flere andre brancher. Og det har vist sig at være en bragende succes.

- Det har vist sig, at den her konglomerat-model er ret god, når krisen kradser, for de forskellige brancher afvejer hinanden. F.eks. blev shippingbranchen hårdt ramt i 2008, mens vores ejendomsforretning, som vi kører meget konservativt, er ret solid. Og det opvejer den omskiftelige forretning, som shipping er, siger Christian Stadil og tilføjer:

- Hummel har også klaret sig rigtig godt igennem krisen.

Gode udenlandske markeder

Og Hummel er da også en del af årsagen til det vilde højdespring på rigmandslisten.

- For det første klarede Hummel sig ekstraordinært godt sidste år. Selv om det danske marked p.t. er rigtig svært for Hummel, fordi markedet er trykket, så er vi vokset i udlandet - især i Tyrkiet og Tyskland, siger Christian Stadil og tilføjer, at også æggebakkefabrikanten Hartmann, som Thornico ejer 70 procent af, har klaret sig rigtig godt.

I Thornico har far og søn altid været gode til at dele opgaverne mellem sig. F.eks. har det altid været Christian Stadil, der har taget sig af Hummel.

- Thor Stadil er en rigtig kræmmer - en virkelig god købmand. Han har været god til at finde virksomheder, der er økonomisk trængte, men som han ser potentiale i, og han er god til at få de rigtige handler i land. Det er især ham, der er købmanden. Thor Stadil tager sig mest af industri- og shipping-virksomhederne, mens Christian Stadil tager sig af Hummel og teknologi-virksomhederne, fortæller Jesper Kongskov, der er journalist hos Berlingske Business, og som ved flere lejligheder har skrevet om Stadil-familien og familiens virksomhed.

Imponerende

- Det er ikke en erhvervshistorie, man møder hver dag i Danmark. Far og søn har faktisk selv opbygget en milliardvirksomhed på bare 15 år. Det er ganske imponerende, tilføjer han.

Professor i ledelse fra CBS Flemming Poulfelt peger på, at det netop også er Stadils spredte investeringer, der er årsag til succesen.

- Held kombineret med dygtighed plejer at have et positivt resultat på bundlinjen. De driver en række forskellige virksomheder, og dem har de været i stand til at udvikle, og det er det, der skal til, siger han.

Stadils fire råd: Sådan får du succes med din virksomhed

1 Find et produkt, der er et marked for. Find ud af, om dit produkt har en eksistensberettigelse i markedet. Snak med potentielle kunder.

2 Differentierer dit produkt sig fra lignende produkter i markedet? Undersøg, hvilke konkurrerende produkter der er, og om dit produkt adskiller dig fra dem. Og vær ikke bange. Selv om der er lignende produkter i markedet, kan der godt være plads til dit produkt alligevel, hvis det adskiller sig på f.eks. design, pris, servicemodeller eller andet.

3 Er du passioneret? Synes du, det er rigtig spændende? Det er rigtig hårdt at drive virksomhed. Man kan hurtigt have 200 rejsedage om året. Og hvis du skal arbejde hårdt, så kræver det, at du synes, det er sjovt - for ellers kan du ikke finde passionen.

4 Omgiv dig med nogle mennesker, der er dygtigere end dig selv. Find nogle gode team.