Vores indkøbsmønstre har ændret sig markant de seneste år, og det har haft konsekvenser for mange butikker, der har måttet dreje nøglen om.

Således er antallet af skobutikker i Danmark faldet med 24 procent på otte år, antallet af radio- og tv-forretninger er faldet med 36 procent, og i samme tidsperiode er antallet af slagtere faldet med 23 procent.

Det viser en undersøgelse Dansk Erhverv har lavet for Søndagsavisen på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Derudover viser en undersøgelse fra Institut for Center-Planlægning, at der fra 2012 til 2016 er forsvundet 4.000 butikker i Danmark.

De mange færre butikker skyldes især, at mange danskere handler mere på nettet, ligesom mange mindre butikker bliver udryddet af de større kæder, eller supermarkeder, der tilbyder det hele.

»Vi køber en større og større del af vores tøj, sko og elektronik på nettet. Konkurrencen fra e-handel er så hård, at virksomheder skal være store eller specialiserede for at overleve. Også supermarkederne får flere og flere varer, man tidligere købte i mindre forretninger – delikatesser, boligtilbehør og bøger,« siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen til Søndagsavisen.

Hun tilføjer, at mange danskere har sparsomt med tid, og derfor er det tillokkende at handle i eksempelvis storcentre, som samler alt ét nemt og bekvemt sted.

Udviklingen sker især på bekostning af de små butikker og byer, og ifølge Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel, så kan butikkernes fremtidige redning være at skabe mere liv omkring shoppingområderne i mindre byer. Det kan man eksempelvis gøre ved at lægge museer, biografer og gallerier i samme område som diverse butikker, for på den måde at skabe en større helheldsoplevelse.

Også Lone Rasmussen fra Dansk Erhverv mener, at fremtiden i høj grad tilhører butikker, der kan tilbyde noget særligt og give kunderne en oplevelse udover det sædvanlige.

Selvom mange typer butikker lukker i disse år, er det dog ikke alle, der har trange kår. Således er antallet af butikker med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik, vaser og lysestager nenmig steget med 23 procent. Det skyldes ifølge Lone Rasmussen fra Dansk Erhvev, at boligtilbehør er på mode, og den store efterspørgsel efter netop den type varer gør, at der både er plads til nethandel og et stort antal butikker.