Fynske Medier fyrer 28 medarbejdere, heriblandt chefredaktør på Fyens Stiftstidende, Jan Kristensen. Det sker på grund af et svigtende annoncesalg.

Fynske Medier iværksatte fredag en spareplan, der betyder, at 28 stillinger skal nedlægges. 10 af dem skal findes på redaktionerne på Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, oplyser journalisten.dk.

Forklaringen er et svigtende annoncesalg uden udsigt til snarlig bedring.

To af de 28 stillinger er fundet ved af afskedige chefredaktør for Fyens Stiftstidende, Jan Kristensen, og salgs- og marketingsdirektør samme tid, Thomas Skouenborg Bentsen.

Tillidsrepræsentant Lene Sarup siger ifølge journalisten.dk, at Fynske Medier skal spare mindst 15 millioner kroner, og at medarbejderne er overraskede over fyringsrunden. Især fyringen af chefredaktøren undrer de ansatte.

- Jan har sat en masse i gang, som vi er bange for ikke kan fortsætte. Vi havde et godt samarbejde, hvor vi lavede en fælles aftale om idéudvikling. Han har haft et drive, som har været med til at udvikle avisen. Det har han stadig, men det bliver så ikke hos os, siger hun.

Medarbejderne har nu 14 dage til at forhandle nedskæringerne med ledelsen.