Det hele startede, da Victoria Garbers bror, Frederik Garber Riel, vendte hjem fra en jordomrejse med sin ven Mathias Andersen. De to havde fået en god idé. De ville starte en virksomhed, og Victorias stjernestatus på YouTube var den perfekte vej ind på et marked for unge.

14-årige Victoria har altid vidst, at hun gerne ville starte en virksomhed, så da hendes bror og hans ven kom og præsenterede hende for idéen om en smykkevirksomhed, så var hun klar.

For udover at have sin egen YouTube-kanal med over 85.000 følgere, hvor hun fortæller om mode og design, så har hun også altid interesseret sig for smykker.

»Jeg har siddet hjemme og lavet smykker ud af materialer, som jeg har købt i Panduro, og jeg har lært mig selv hvordan gennem videoer på YouTube,« fortæller Victoria Garber til BT.

Klar arbejdsfordeling

Victoria har brugt meget tid på at gå i butikker og finde accessories, der ville passe godt til hendes tøj og stil. Netop hendes flair for at få de gode ideer til stil og design er hendes primære rolle i virksomheden.

»Jeg har fået de lidt sjovere opgaver. Jeg designer og får de sjove og gode idéer og tænker over, hvad min aldersgruppe synes er fedt,« siger hun.

Det er vigtigt for hendes bror Frederik Garber Riel og den tredje partner Mathias Andersen, at Victoria har virksomheden som en fritidsaktivitet og ikke skal sidde og ordne økonomi og alt det bagvedliggende arbejde, der er i en virksomhed.

21-årige Frederik læser projektledelse på CBS og har derfor en naturlig interesse for virksomhedsledelse. Sammen med vennen Mathias bruger han al sin fritid på virksomheden og tager gerne en søndag ud af kalenderen for at arbejde.

Det var aldrig sket uden de sociale medier

Udover sin YouTube-kanal med over 85.000 følgere har Victoria også en Instagram-profil, som hun ofte opdaterer. Her følger mere end 128.000 mennesker med i, hvad hun går og laver.

Og netop de sociale medier er en af de største drivkræfter bag, at virksomheden overhovedet blev til noget i første omgang. For hvis ikke Victoria havde haft den fanbase, som hun havde i forvejen, så var det nok aldrig faldet broren ind, at de to kunne skabe en virksomhed sammen.

Frederik fik øjnene op for, at Victoria har et godt greb i den yngre generation. Derfor havde søskendeparret allerede fra start en stor gruppe mennesker, som de kunne få til at vurdere smykkerne og fortælle, hvad de interesserede sig for og gerne ville købe.

Victoria Gaber, Frederik Garber og Mathias Andersen, som har startet smykkevirksomheden Garber sammen.
Victoria Gaber, Frederik Garber og Mathias Andersen, som har startet smykkevirksomheden Garber sammen. Foto: Sarah Christine Nørgaard
Vis mere

Stor støtte fra venner og familie

Ved siden af Garber-virksomheden går Victoria i 8. klasse. Vennerne havde i begyndelsen svært ved at tro på, at det kan lade sig gøre at have en virksomhed, når man kun er 14 år.

»Mine klassekammerater troede først, at det var en joke. De troede ikke, at jeg kunne starte en virksomhed, fordi jeg er så ung. Men så begyndte de at få mere og mere interesse, også fordi det gik bedre og bedre,« fortæller Victoria.

Frederik oplever også meget støtte fra sin omgangskreds. Især de medstuderende på studiet er interesserede og kommer ofte med gode råd og vil gerne tale om virksomheden.

Den generelle reaktion fra familien er også ovenud positiv. Forældrene er meget støttende, og hver gang der er et familiearrangement vil alle høre, hvordan det går med virksomheden.

Fuld af gode idéer

Garber-virksomheden er stadig ny. Den blev lanceret i november sidste år, men siden da har der været fart over feltet.

Søskendeparret fortæller, at der om et par uger kommer nogle nye smykker på gaden, og at de forventer, at en helt ny kollektion vil være tilgængelig om et par måneder eller tre. Dog må kunderne spejde langt efter en fysisk butik, hvor de kan købe smykkerne.

»Lige nu prioriterer vi at få produceret smykkerne i Danmark og i højeste kvalitet og stadig kunne holde prisen nede,« siger Frederik.

For firmaets primære kundebase er de unge, og de bruger ikke kæmpe summer på smykker, så det skal være til at betale for dem, understreger han.

For at holde prisen nede kan Garber-smykker kun købes på nettet for øjeblikket. Smykkerne er lavet i Sterling sølv af erfarne guldsmede. Alligevel ligger prisen på mellem 300 og 500 kroner, alt efter hvilket smykke det er, og om det er lavet i almindeligt eller forgyldt sølv.

For Victoria er det også vigtigt, at det er sjovt for dem at lave.

»Det er vigtigt at nævne, at vi brænder for det, vi laver, og vi investerer så meget tid i projektet, fordi vi alle tre syntes det er sjovt,« siger hun.

Virksomheden har også fanget andres interesse, og lørdag skal søskendeparret deltage i et talkshow for iværksættere og andre folk med gode idéer i Listen Louder LIVE, der kan ses online.