Det kan være ekstremt svært at gennemskue, hvornår du som kunde gør en god handel på din travle tur igennem supermarkedet.
Producenter og leverandører prøver at påvirke dig. Hvorfor er der eksempelvis så meget luft i din Marabou eller i æsken med små chokolader?

B.T. har været på Bilka to go og handlet alskens Marabou-produkter. Igennem dem vil vi hjælpe dig med at undgå alle faldgruberne.
Og lad os bare starte med en klassiker. Nemlig produkter som skrumper inde i emballagen, men koster det samme, som Mørk Marabou herover.
Ligesom Marabou gjorde det med deres 180- til 200 grams pakker sidste år, som nu er på 160 gram. Hos Forbrugerrådet TÆNK kender de i den grad til produkter der svinder ind, når ingredienserne bliver dyrere:
»Vi opfordrer producenter til at skilte meget tydeligt med, at et produkt er svundet ind, så det bliver nemmere at navigere i som kunde,« siger forbrugerpolitisk rådgiver Maja Effersøe Khan.

Det bringer os til næste Marabou-produkt Big Taste, og her bliver det rigtig forvirrende.
Store produkter – som denne Big Taste med Japp-fyld – signalerer som regel en besparelse. B.T.s gennemgang viser dog, at der kan være præcis samme pris for de små som de store pakker.
En lille pakke med 78 gram choko, ladelinser med karamelsmag 320 kroner kiloet, mens der er Big Taste produkter der koster 318 kroner kiloet.
»Med en kilo- eller literpris, kan du bedre sammenligne på tværs af varerne,« lyder rådet fra Maja Effersøe Khan.

Noget andet – og meget vigtigt – er også, at se på, hvad der gemmer sig inde i produkterne.
I butikkerne pibler det eksempelvis frem med varer, der er fyldt med luft. I bogstaveligste forstand. Ligesom Marabous Bubbly. For der sker også en udvanding af ingredienserne i produkterne.
»Vi kender det traditionelt fra kylling. Her tilføjer nogle producenter saltlage for på den måde at sælge et udvandet produkt til en pris, der er konkurrencedygtig.«
Bubbly koster lidt over 333 kroner kiloet i Bilka, som ligger meget i midten af normalprisen for Marabou-produkterne. Til gengæld kan kunden få oplevelsen af at have købt meget, fordi produktet er større.
Det er nemlig også en del af en salgsstrategi at lave større produkter eller putte produkterne i stor emballage.
Så føler man virkelig, man får meget for pengene. Reelt kan prisen dog i høj grad ligne andre produkters.
»Emballagen kan ofte snyde, og her er det en god idé at kigge på kiloprisen. Der kan være langt mindre i æsken, end du regner med,« lyder det fra Maja Effersøe Khan.
Du kan se et eksempel på en æske med små Marabou-chokolader herunder med en kilopris på 320 kroner med 209 gram indeni. Og mængden er god at overveje, som du kan læse videre om i teksten, der fortsætter efter den store Marabou-æske her:

For hvis du skal købe chokolade og ikke får gæster, er der en anden vigtigt pointe fra Maja Effersøe Khan.
For nogle gange skal man med de fristende søde sager måske ignorere kiloprisen et stykke hen ad vejen.
For Maja Effersøe Khan siger, vi forbrugere har tendens til at spise mere, når vi køber større omgange af de fristende ting.
»Så kan det godt være, du har fået en bedre kilopris, men du kommer alligevel i sidste ende af med flere penge,« siger hun.
Tilbuddene på Marabou er klart de bedste køb i Bilka netop nu. Der ligger forskellig chokolade med en kilopris omkring 120 til 137 kroner.
Det er dog ikke altid tilfældet. At varer med gule mærker er markant billigere.
»Det er jo værd at huske, at fødevareleverandørerne og butikkerne gerne vil sælge dig varer, og det anstrenger de sig for netop at gøre på alle mulige måder,« siger Maja Effersøe Khan.
»Vi ser for eksempel varer, der ligger i en rodekasse for produkter, der er ved at udløbe, hvor man sparer meget lidt, selvom der er et gult prismærke på,« siger Maja Effersøe Khan.
Hun anbefaler, at man orienterer sig på kilopris, kigger på ingredienslister og tænker over sit behov.
På den måde laver man de bedste indkøb. Uden at lade sig forføre ude i butikkerne.
Da B.T. gennemgik priserne fandt vi eksempler på minimum 28 forskellige kilopriser på forskellige produkter med mælkechokolade fra Marabou.
B.T. har taget fat i både Salling Group og Mondelez, der laver Marabou, men de er ikke vendt tilbage inden deadline.
