'Sidste chance', 'udsalgsslutspurt', 'finale sale' og 'ekstra rabat på slutudsalgsvarer'.
I starten af februar forsøger butikker og webshops at lokke kunderne til at få den sidste luns af januarudsalget. To eksperter kommer med deres råd til, hvordan man gør den bedste handel.
»Der er ingen grænser for de superlativer, der bliver brugt for at lokke kunderne til lige at købe lidt mere, inden januarudsalget slutter,« siger Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom hos Sydbank.
Hun anbefaler, at man ignorerer de stort opsatte reklameord og heller ikke køber noget, fordi der står, at man sparer 75 procent eller lignende.

»Man skal kun købe noget, hvis man mangle det, og så skal man altså se på, hvad varen koster i reelt beløb og ikke bare, hvad man sparer i procenter,« siger hun og fortsætter:
»Samtidig skal man huske, at der flere gange er kommet kritik af, at butikkerne sætter priserne for en vare op, lige inden udsalget starter. På den måde bliver prisfaldet større.«
Skal du selv ud at gøre en handel her i januarudsalgets slutspurt?
»Nej, jeg mangler ikke noget. Jeg købte selv et nyt komfur på udsalg i januar, men det var, fordi vi manglede et, da det gamle var gået i stykker,« siger hun.

Privatøkonomen Kenneth Hansen har heller ikke planer om at gøre flere køb i sidste vers af januarudsalget.
»Jeg købte et nyt stormkøkken i januar, men det var, fordi jeg gerne ville have et sådan køkken, og så købte jeg det, mens der var udsalg,« siger Kenneth Hansen, der i TV3-programmet 'Luksusfælden' rådgiver danskere, der har problemer med økonomien.
Han anbefaler folk at bruge prissammenligningstjenester for at se, hvad de varer, der reklameres for, koster andre steder.
»Når man ser på annoncerne, så skulle man jo tro, at der altid er udsalg,« siger Kenneth Hansen og tilføjer:
»Først var der Black Friday, så Black Week, Black Month og senest januarudsalg. Det næste er vel, at butikkerne kalder det Black Year hele året.«

