Flere unge danskere vender mundvigene nedad, når de afleverer tomme flasker og dåser i en automat.
Det viser en ny undersøgelse lavet af Verain for Coca-Cola, der har spurgt 1.549 danskere om deres syn på at pante.
Ifølge undersøgelsen svarer 63 procent af de medvirkende i alderen 18 til 35 år, at de er enige eller delvis enige i, at det er 'ulækkert og klistret' at pante.
Når det gælder dem i alderen 36 til 59 år og 60+, er det henholdsvis 52 procent og 28 procent, der er enige eller overvejende enige.
Samme mønster ses, når det gælder pinligheden ved at pante.
22 procent af de unge svarer, at de er enige eller overvejende enige i, at det er pinligt at pante, fordi det ser ud som om, man mangler penge.
Når det gælder dem i alderen 36 til 59 år og 60+, er det henholdsvis fire procent og tre procent, der er enige eller overvejende enige.
»Vi ved, at unge gerne vil bidrage til et bedre miljø, men undersøgelsen peger på, at faktorer som bekvemmelighed og sociale normer spiller en væsentlig rolle i deres adfærd,« siger Annette Spanggaard, der er public affairs, kommunikations- og CSR-direktør hos Coca-Cola Danmark.
Opfordring til unge
Hos Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, genkender man de unges holdning til pant.
»De unge vil egentlig gerne pante til gavn for klima og miljø, men de er samtidig magelige og synes, at det er besværligt at opbevare panten, både i hjemmet og på farten,« siger Heidi Schütt Larsen, som er direktør for cirkulær økonomi i Dansk Retursystem.
Hun opfordrer de unge til at forstå vigtigheden at at pante flasker og dåser.
»Pant er meget mere end blot de penge, man får retur. Det er en miljøhandling, og det vil vi gerne have de unge til at få øjnene op for,« siger direktøren og tilføjer:
»Det er kun i pantsystemet, at flasker og dåser kan blive til nye, og på den måde spares både råstoffer og CO2-udledning, når man husker at pante.«

