Flere kæder end tidligere strammer grebet og sætter loft på, hvor mange pakker smør kunderne må købe af de ekstreme juletilbud.
Men det sætter langt fra en stopper for den vilde smørjagt i de danske supermarkeder.
»Jeg må jeg tidligt op, køre rundt til de forskellige butikker og fylde fryseren.«
Sådan siger Daulphin Roy. Han er nemlig på smørjagt denne uge.
»Jeg skal suge så meget til mig som muligt,« fortæller han til B.T.
B.T. zoomer i december ind på de dagligvaretilbud, der traditionelt bliver presset helt i bund og suger danskerne til sig hvert eneste år.
Og interessen er kun blevet skarpere i takt med de stigende fødevarepriser – ikke mindst på smør, som ifølge Danmarks Statistik er drønet over 53 procent i vejret på blot fem år.
Fra søndag 7. december kan du købe en pakke Lurpak-smør til 5,95 kroner i Lidl, 8,95 kroner i Netto fra lørdag og i Spar koster en pakke Kærgården 9,95 fra fredag 5. december.
Daulphin Roy beskriver sig selv som storkøber og tilbudsjæger – en mand, der uden tøven trawler alle områdets butikker igennem for at fange de skarpeste kup.
Også når det handler om at sno sig uden om kædernes begrænsninger på, hvor meget smør man egentlig må slæbe med hjem.
»Så er det godt, at der findes flere butikker. Jeg kan godt køre rundt til samtlige butikker. Jeg er iskold.«
»Så kan supermarkederne holde op med at være så latterlige med at justere priserne fra dag til dag på den måde.«
Selvom han ser tilbudskrigen på smør som en glædelig ting, er hans holdning til de generelle smør- og fødevarepriser klar:
»Jeg er ikke en fattig mand, men jeg kan satme mærke, at priserne er blevet høje. De er stukket helt af,« siger han og forklarer, at han ofte deler madgaver ud til folk i nærområdet.
Hos Salling Group, der har kæderne Netto, Føtex og Bilka, vil de gerne forklare, hvorfor der i deres butikker er sat en grænse for antal smørpakker per kunde.
Fra pressechef Jacob Krogsgaard lyder det, at det overvejende er for deres kunders skyld.
»Det er den måde, vi kan sikre, at der er nok til alle,« siger han til B.T.
I deres butikker er der i uge 50 sat en en grænse for seks pakker til prisen per kunde per dag.
En lidt mere lempelig begrænsning end hos flere konkurrenter, som har sat et maksimum på tre pakker per kunde per dag.
Det er en strammere begrænsning sammenlignet med sidste år, hvor de fleste kæder kørte med øvre grænse på seks pakker per kunde, som du kan læse her.
Jacob Krogsgaard Nielsen forklarer, at begrænsningerne er en naturlig reaktion på en tendens, hvor folk har storhandlet bestemte julevarer de seneste år.
»Det er helt klart noget, vi har kunnet se. At folk handler unormalt store mængder af de skarpe tilbud,« siger han.
Han oplever dog ikke, at kunderne er utilfredse med, at der er sat eksempelvis et maksimum for antal smør på tilbud per kunde.
»Det oplever vi faktisk ikke som et problem. Det er ikke noget, vi hører fra kunderne, at de er utilfredse med.«
B.T. har tidligere forklaret, hvordan danske kunder prøver at dæmme op for voldsomt stigende fødevarepriser ved at handle tilbud til op jul.
Eksempelvis Maja, der fyldte fryseren med 200 pakker smør, som du kan læse mere om her.
