'Black November'. 'Black Week'. 'Black Friday'.Butikkerne har trådt speederen i bund, når de i fuld fart forsøger at få kunder til at købe ting på tilbud. En af landets førende eksperter i tilbudstricks har tre råd til, hvordan man undgår at falde i tilbudsfælden.»Det er meget menneskeligt at blive lokket, når man ser, at der står 'spar 75 procent' eller sådan noget på en stor gul splash. Det er noget, der får én til at spærre øjnene op,« siger Marie Frank-Nielsen, som er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.Lad os se på hendes bedste råd: Har du brug for varen?For det første skal man som kunde altid stille sig selv ét spørgsmål, når man ser en vare på tilbud. »Der er mange kunder, der gerne vil spare penge. Men først og fremmest skal man overveje, om man har brug for det, man ser på tilbud, og ikke bare lader sig rive med af hele det her tilbudsræs,« siger hun og tilføjer:»Man kan komme til at bruge en masse penge, man ikke ville have brugt, og man ender med at få en vare, der ender bagerst i skabet i ens hjem.«Selv har hun et fast princip: »Jeg plejer at sige, at man ikke skal købe en lyserød elefant bare, fordi den er på tilbud, hvis man ikke mangler en lyserød elefant,« siger hun. Er det nu også en besparelse?Marie Frank -Nielsen anbefaler også, at man helt lader være med at kigge på, hvad man kan spare i procenter eller i konkrete beløb. »Vi ser igen og igen, at der er elevatorpriser, hvor de erhvervsdrivende pumper priserne op for så at kunne markedsføre sig med de her prisbaskere, hvor der står, at man sparer 75 procent eller 4.000 kroner,« siger hun.{embedded type='node/custom_code_html' id='2235980'}I stedet skal man udelukkende kigge på, hvad prisen er. »Man skal se på, hvad varen koster i kroner og øre, og ikke på procenttal, og hvad der spares i forhold til tidligere pris,« siger seniorjuristen, og anbefaler, at man selv gør lidt forarbejde.»Man kan gå ind på prisportaler, hvor man kan tjekke prishistorikken. Så kan man se, om varen faktisk er sat ned, eller om den var sat usædvanligt højt op, inden den blev sat på udsalg.«Hop ikke på de mange navneOg så er der spørgsmålet om, hvornår man skal lede efter en særlig vare, man gerne vil købe på tilbud. I den her måned er der som allerede nævnt både 'Black November, 'Black Week' og 'Black Friday'.»Vi ser det også, når en virksomhed har fødselsdag, og i en lang periode kører med særlige fødselsdagstilbud. Det er meget svært for folk at gennemskue, hvornår noget reelt er et tilbud,« siger hun og fortsætter: »Vi synes, det var bedst, hvis der var faste lave priser. I stedet er det blevet en slags det vilde vesten, hvor det er svært at gennemskue, hvad der er en reel besparelse.«Marie Frank-Nielsen mener derfor ikke, at man skal tænke på, hvad der er navnet på den aktuelle tilbudskampagne. »Du skal købe noget, når du mangler det, og når du kan se, at du betaler den bedst mulige pris,« siger hun. Jane Ibsen Piper er ekspert i at skære ind til det, der er vigtigst, og i den proces frigøre en masse penge. Hun giver sine bedste råd til, hvordan man får sparet op i dett seneste afsnit af Spar Kassen.Lyt med på Apple Podcast, Spotify eller herunder:{embedded type='node/custom_code_html' id='2235845'}